ΝΑ ΘΑΨΟΥΜΕ
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ
ΤΟΥ ΦΩΤΗ ΓΙΑΓΚΟΥΛΑ

Βαρβαρότητα η έκθεση
ανθρώπινων λειψάνων


IMAGE DESCRIPTIONΤο ελληνικό κράτος, έστω με πολλές δυσκολίες και με μεγάλη καθυστέρηση, έχει κάπως συμφιλιωθεί με την ιστορία του φαινομένου της δεκαετίας του '40 που αποκάλεσε «συμμοριτοπόλεμο». Έχει όμως μεγαλύτερη δυσκολία να ξεπεράσει τη μνησικακία του απέναντι σε ένα ακόμα προγενέστερο φαινόμενο: τον «κανονικό» ληστοσυμμοριτισμό, το όνομα του οποίου στο κάτω κάτω χρησιμοποίησε για να στιγματίσει και έτσι να καταστείλει ευκολότερα τους κομμουνιστές.

Σήμερα, εκτίθενται σε δημόσιους χώρους ―π.χ. στη Μάντρα του Μπλόκου της Κοκκινιάς― τιμητικές προτομές του Άρη Βελουχιώτη, ενός ανθρώπου του οποίου το κεφάλι είχε εκτεθεί ως τρόπαιο στην κεντρική πλατεία των Τρικάλων μετά την εκτέλεσή του. Ταυτόχρονα, όμως, στο Εγκληματολογικό Μουσείο της Αθήνας, σύμφωνα με την ίδια την υπερήφανη περιγραφή που βρίσκουμε στην ιστοσελίδα του, εκτίθενται, για αδιευκρίνιστους επιστημονικούς (;) σκοπούς, «κεφαλές καρατομηθέντων ληστών», μεταξύ δε αυτών και η κεφαλή του διασημότερου ίσως ληστή τού 20ού αιώνα, του Φώτη Γιαγκούλα.

IMAGE DESCRIPTIONΕπίσης, σύμφωνα με μία ενθουσιώδη σχετική αναφορά σε free press έντυπο, εκτίθεται «το χέρι και το αυτί σε φορμόλη του βασιλοκτόνου Αλέξανδρου Σχινά και δέρμα με τατουάζ».

Η έκθεση ανθρώπινων λειψάνων ως αξιοθέατων πιθανότατα είναι ποινικό αδίκημα, και πάντως σίγουρα είναι πράξη ηθικά απαράδεκτη από άποψη επιστημονικής ή οποιασδήποτε άλλης δεοντολογίας. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος, εκπαιδευτικός ή άλλος, που να την δικαιολογεί.

Το μόνο αποτέλεσμα που επιτυγχάνεται με την έκθεσή τους είναι η επ’ άπειρον παράταση, στον περιορισμένο χώρο του επιστημονικού σπουδαστηρίου, του αρχικού αποτελέσματος που επιδίωκε η αστυνομία με την αρχική έκθεση των κεφαλών· ενός αποτελέσματος διαπόμπευσης των ληστών και τρομοκράτησης / φρονηματισμού του υπόλοιπου πληθυσμού.


Το ότι ο πειρασμός αυτού του τύπου σωφρονισμού δεν εγκατέλειψε ποτέ τις διωκτικές αρχές, αποδεικνύεται και από την συμβολική αναπαραγωγή της μεθόδου αυτής πριν από λίγα μόλις χρόνια, σε μια ηπιότερη εκδοχή που περιλάμβανε «απλώς» βασανιστήρια και όχι θανάτωση, με θύματα τους δράστες μιας ληστείας που έλαβε χώρα, κατά σατανική σύμπτωση, πολύ κοντά στην περιοχή όπου γεννήθηκε και έδρασε ο Γιαγκούλας. Αναφέρομαι στην μέσω των πρόθυμων ΜΜΕ επίδειξη φωτογραφιών με τα κεφάλια των «ληστών του Βελβεντού» ως τροπαίων μετά τη σύλληψή τους.


Αφροδίτη των Οττεντότων.

Το 2002, το «Μουσείο του Ανθρώπου» [ή: «του Άντρα» – de l’Homme] στο Παρίσι, εδέησε να επιστρέψει στη Νότια Αφρική τα λείψανα της «Αφροδίτης των Οττεντότων» Σάρτγιε Μπάρτμαν, τα οποία μέχρι το 1974 εκτίθεντο εκεί συντηρημένα σε φορμαλδεΰδη, διότι η έκθεση αυτή θεωρήθηκε ―πολύ ορθώς― ασυμβίβαστη με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και διαιώνιση της αποικιοκρατικής ευρωκεντρικής περιέργειας απέναντι στο «ανώμαλο», το «τερατώδες» ζωικό δείγμα της αφρικανικής «ζούγκλας».

Είναι καιρός η ελληνική κοινωνία να αναλάβει και αυτή το βάρος του δικού της (αυτο)αποικιοκρατικού βλέμματος απέναντι στους υποτιθέμενους εκπροσώπους του «νόμου της ζούγκλας» που κάποτε ―ή ακόμα;― φοβόμαστε ότι παρεμβάλλονταν στην πορεία μας προς τον εξευρωπαϊσμό, το κράτος δικαίου και τον πολιτισμό. Η όποια βαρβαρότητα δεν αντισταθμίζεται από μια άλλη βαρβαρότητα· και η δημόσια ή ημιδημόσια έκθεση των λειψάνων ανθρώπων ιστορικά υπαρκτών, γνωστών με το ονοματεπώνυμό τους, δεν είναι τίποτε άλλο παρά βαρβαρότητα.


Άκης Γαβριηλίδης – Μαρία Σαρρή



Σημείωση:
Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύτηκε επίσης
στο blog του συγγραφέα: Nomadic universality.



Ο Άκης Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη.
Έχει ολοκληρώσει διδακτορικό στη Φιλοσοφία του Δικαίου (ΑΠΘ) και μεταδιδακτορική έρευνα στην Πολιτική Ανθρωπολογία (ΠΑΜΑΚ).
Από το 1995 ζει στις Βρυξέλλες, όπου απασχολείται επαγγελματικά ως μεταφραστής και ερασιτεχνικά ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Πολυάριθμα πρωτότυπα κείμενα και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα διαφόρων χωρών, καθώς και στο Διαδίκτυο (ιδίως στο μπλογκ nomadicuniversality).
Έχει εκδώσει επτά βιβλία στα ελληνικά και ένα στα αγγλικά για θέματα όπως η νεκροφιλία του πατριωτισμού, ο ελληνικός εμφύλιος, ο Άκης Πάνου, ο Μπίλλυ Ουάιλντερ, οι Πόντιοι και η οικονομικοπολιτική κρίση.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


8 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 47456

    12 Μαΐ 2019

    Φόβοι για νέα... Δεκεμβριανά μετά το «όχι» στον Κουφοντίνα
    Ο αντιεξουσιαστικός χώρος «βράζει», είναι συσπειρωμένος και έτοιμος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, να προχωρήσει σε μπαράζ καταδρομικών επιθέσεωνhttps://www.tanea.gr/2019/05/12/greece/astynomika/fovoi-gia-nea-dekemvriana-meta-to-oxi-ston-koufontina/

    Ρωμιοσύνη εδώ γελάτε..!
    XD

  • Ανώνυμος 47439

    9 Μαΐ 2019

    «Είσαι πολύ λίγος εσύ να μιλάς για μένα!» -Σόκαρε το επίπεδο καφενείου του Τσίπρα
    https://www.iefimerida.gr/politiki/sokare-epipedo-kafeneioy-toy-tsipra

    Εξανέστει και με το δίκιο του ο καταληψίας πρωθυπουργός της ρωμιοσύνης και εν ενεργεία μπανανάρχης.
    http://frikipaideia.org/wiki/Μπανανία
    https://frikipaideia.org/wiki/ΠΑΣΟΚ
    https://www.frikipaideia.org/wiki/Κωστάκης_Καραμανλής
    https://frikipaideia.org/wiki/Δημοσθένης_Λιακόπουλος

    Ελαιοπαραγωγός της ελληνικής πολιτικής ζωής και πρώην σοσια-ληστής (social thief) πρωθυπουργός της χώρας με το ΠΑΣΟΚ. Επιχείρησε ρετουσάρισμα στο σοσιαλιστικό προσωπείο του και αναγκάστηκε να ρίξει δάκο στη μάπα του για να ψοφήσουν οι ελιές. Είναι επίσης ο πρόεδρος του άλλου Π.Α.Σ.Ο.Κ. Ο Κώστας Σημίτης(πραγματικό όνομα Ααρόν Αβούρης) είναι υβρίδιο Κίνεζοντα - ελιάς , φυτολάγνος και επίσης πολύ σπάνιο είδος πίτσας. Είναι παντρεμένος με την Δάφνη, φυτό της Αθήνας.
    https://www.frikipaideia.org/wiki/Κώστας_Σημίτης

    Για να γελάσουμε και λίγο.

  • Ανώνυμος 47438

    9 Μαΐ 2019

    Στο μεταξύ:
    "Ξαναχτίζεται ο Παρθενώνας - Ιστορική απόφαση του ΚΑΣ αναμορφώνει τον ναό"
    https://www.ethnos.gr/ellada/37528_xanahtizetai-o-parthenonas-istoriki-apofasi-toy-kas-anamorfonei-ton-nao
    Ήταν αυτό ακριβώς που έλειπε στη ρωμιοσύνη. Κατά τα άλλα όλα καλά.

  • Ανώνυμος 47437

    9 Μαΐ 2019

    "Επειδή δεν μπορώ να βρω δίκαιο στη δικαιοσύνη των Ελλήνων"
    Εννοούσε "των ρωμιών" ο Γιαγκούλας, αλλά του το συγχωρώ λόγω άγνοιας και πλύσης εγκεφάλου στο σχολείο (αν πήγε).
    Ξέχασα και αυτό:
    https://i.postimg.cc/pXKbvNkq/Negan.gif

  • Ανώνυμος 47436

    9 Μαΐ 2019

    Γιαγκούλας. Αδικήθηκε και ανέλαβε μόνος του να απονείμει δικαιοσύνη. Δύσκολο έργο.

  • Ανώνυμος 47434

    9 Μαΐ 2019

    Απίθανο γεγονός. Δεν το γνώριζα καν!

  • Ανώνυμος 47430

    8 Μαΐ 2019

    "Το 1917 ο Γιαγκούλας απέκτησε ένα ξεχωριστό, όπως επρόκειτο να αποδειχθεί, φονικό όπλο, τη μαχαίρα του, την οποία ο ίδιος αποκαλούσε «Παρδάλα». Στη λεπίδα της ο λήσταρχος, σύμφωνα με το Εγκληματολογικό Μουσείο, είχε χαράξει το εξής κείμενο: «Προς όλους. Επειδή δεν μπορώ να βρω δίκαιο στη δικαιοσύνη των Ελλήνων, αναγκάσθηκα να τονίσω το δίκαιο της Παρδάλας ή Μαχαίρας. Από τώρα και στο εξής η ύψιστη αυτή λειτουργός της άνανδρης Δικαιοσύνης, η ονομαζόμενη “Παρδάλα”, έχει τον λόγο απέναντι σε όλους τους υπεύθυνους και άπιστους. Η λειτουργία αυτής της μαχαίρας θα είναι πάντα ειλικρινής και πότε δεν θα λησμονήσει τα ιερά της καθήκοντα για την απονομή του δικαίου.
    Μάρτιος 1917»."
    https://www.iefimerida.gr/news/364013/giagkoylas-o-listarhos-fovos-kai-tromos-eihe-sfaxei-54-atoma-me-mahairi-toy-sto-telos

    Ήταν δηλαδή η Παρδάλα ότι η Lucille για τον Negan:
    https://www.youtube.com/watch?v=TKEmIWxHG-I

  • Ανώνυμος 47427

    7 Μαΐ 2019

    Στο απυρόβλητο τα «άγια» λείψανα :)