ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΕΠΟΣ
ΤΗΣ ΛΕΥΚΗΣ ΦΥΛΗΣ

Ο επηρμένος ρατσισμός
του Ν. Καζαντζάκη


IMAGE DESCRIPTIONΚι εγώ φυσικά το καταδιασκέδασα με το πάθημα των ανοήτων δεξιών γύρω από το «χαμένο σίγμα» της Οδύσειας του Καζαντζάκη.

Από την άλλη, όμως, επειδή αγνοούσα το θέμα, για να καταλάβω τι έτρεχε χρειάστηκε να διαβάσω μερικά σχετικά δημοσιεύματα. Μέσω αυτών πληροφορήθηκα και ένα στοιχείο, άσχετο με το ζήτημα του σ, το οποίο μου προκάλεσε μια σχετική ανατριχίλα.

Όπως αναφέρεται σε ανάρτηση του Νίκου Σαραντάκου (σ.σ. sarantakos.wordpress.com), ο Καζαντζάκης το Δεκέμβριο του 1938 ―όταν το βιβλίο είχε μόλις εκδοθεί― συνέταξε ένα σημείωμα για την παρουσίασή του.

Το σημείωμα αυτό άρχιζε με τη φράση:

Η νέα Οδύσσεια αρχίζει όπου τελεύει η Οδύσσεια του Ομήρου.

Αποτελούμενη από 33.333 17σύλλαβους στίχους, δίκαια ονομάστηκε «το μεγαλύτερο έπος της λευκής φυλής».


IMAGE DESCRIPTIONΒρίσκω την τελευταία αυτή φράση πραγματικά απίστευτη. Πρώτα απ’ όλα διότι χαρακτηρίζεται από μία σχεδόν κωμική και φανφαρόνικη έπαρση. Ασφαλώς όλοι ξέρουμε ότι οι καλλιτέχνες έχουν μεγάλη συναισθηματική επένδυση στο έργο τους και του αποδίδουν ύψιστη σημασία.

Έστω κι έτσι, όμως, το να ισχυρίζεσαι ότι ένα έργο σου «ονομάστηκε [από ποιον άραγε;] το μεγαλύτερο έπος», σε μια στιγμή που δεν το έχει ακόμα διαβάσει κανείς, δείχνει ότι είτε έχεις καβαλήσει κάποιο καλάμι, είτε ακολουθείς διαφημιστικές τεχνικές τόσο υπερβολικές που καταλήγεις σε τερατολογία.

Δεν είναι όμως αυτό το χειρότερο στην παραπάνω φράση.

Επαναλαμβάνω ότι το σημείωμα αυτό γράφεται το Δεκέμβριο του 1938.

Το Δεκέμβριο του 1938, το Εθνικοσοσιαλιστικό Κόμμα κατείχε ήδη την απόλυτη εξουσία στη Γερμανία, ενώ βρισκόταν ήδη 13 χρόνια σε κυκλοφορία το Mein Kampf, το οποίο δεν έκρυβε την πολιτική σημασία και αποστολή που απέδιδε το κόμμα αυτό, και ο ηγέτης του, στην «λευκή φυλή».

Η αποστολή άλλωστε αυτή είχε ήδη αρχίσει να υλοποιείται: ένα μόλις μήνα πριν από τη στιγμή που γράφονται οι γραμμές αυτές, τη νύχτα της 9ης προς τη 10η Νοεμβρίου 1938, είχε λάβει χώρα η Νύχτα των Κρυστάλλων. Και βεβαίως διάφορα άλλα πογκρόμ εναντίον Εβραίων και λοιπών «μη λευκών» φυλών διεξάγονταν κανονικά σε άλλα σημεία και άλλες χρονικές στιγμές.

Ήταν επίσης διακηρυγμένη και γνωστή σε όλους, μεταξύ άλλων εξαιτίας της τέλεσης των Ολυμπιακών στο Βερολίνο το 1936, η λατρεία και η ιδιοποίηση της αρχαιοελληνικής / ινδοευρωπαϊκής μυθολογίας, και των επών ειδικότερα, από τους Ναζί.

Στις συνθήκες αυτές, πώς να χαρακτηρίσουμε και τι να σκεφτούμε για κάποιον που αφιερώνει τόσο χρόνο και ενέργεια απ’ τη ζωή του για να γράψει «το μεγαλύτερο έπος της λευκής φυλής»;


Εγώ δεν λέω τίποτα. Ας δώσει ο καθένας και η καθεμιά την απάντηση που κρίνει κατάλληλη.



Σημείωση:
Το παραπάνω κείμενο δημοσιεύτηκε επίσης
στο blog του συγγραφέα Nomadic universality με τίτλο:
«Ας πούμε κάτι και για τον επηρμένο ρατσισμό του Καζαντζάκη».
Ο τίτλος, οι εικόνες και οι υπότιτλοι προστέθηκαν
με μέριμνα της «Ελεύθερης Έρευνας».



Ο Άκης Γαβριηλίδης γεννήθηκε το 1964 στη Θεσσαλονίκη.
Έχει ολοκληρώσει διδακτορικό στη Φιλοσοφία του Δικαίου (ΑΠΘ) και μεταδιδακτορική έρευνα στην Πολιτική Ανθρωπολογία (ΠΑΜΑΚ).
Από το 1995 ζει στις Βρυξέλλες, όπου απασχολείται επαγγελματικά ως μεταφραστής και ερασιτεχνικά ως ραδιοφωνικός παραγωγός.
Πολυάριθμα πρωτότυπα κείμενα και μεταφράσεις του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα διαφόρων χωρών, καθώς και στο Διαδίκτυο (ιδίως στο μπλογκ nomadicuniversality).
Έχει εκδώσει επτά βιβλία στα ελληνικά και ένα στα αγγλικά για θέματα όπως η νεκροφιλία του πατριωτισμού, ο ελληνικός εμφύλιος, ο Άκης Πάνου, ο Μπίλλυ Ουάιλντερ, οι Πόντιοι και η οικονομικοπολιτική κρίση.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


5 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 47267

    10 Απρ 2019

    "Ο γκριζομάλλης «πορτιέρης» στην ομιλία Τσακαλώτου: «Η κυρία δεν περνάει, είναι δεξιά και φασίστρια»"
    https://www.iefimerida.gr/ellada/ekdilosi-me-tsakaloto-eipan-gynaika-fasistria

    Σωστός ο πορτιέρης. Διότι η ομιλία απευθυνόταν στους αριστερούς φασίστες, όχι στους δεξιούς φασίστες.

    "Βροχή προσλήψεων «ημετέρων» από την υφυπουργό Μακεδονίας-Θράκης"
    https://www.iefimerida.gr/politiki/brohi-proslipseon-yfypoyrgoy-makedonias-thrakis

    Μπας και μειώσουν τον αντίκτυπο από το μακεδονικό.

  • Ανώνυμος 47263

    10 Απρ 2019

    https://www.capital.gr/me-apopsi/3353596/i-psuxo-fusiologia-tou-aristerou-fasista

  • Ανώνυμος 47249

    8 Απρ 2019

    Μπορεί να είδε το "Olympia" της Λένι Ρίφενσταλ στον κινηματογράφο, για την Ολυμπιάδα του 1936 στο Βερολίνο που κυκλοφόρησε στις 20 Απριλίου 1938 στη Γερμανία και πορώθηκε ο άνθρωπος.

    http://www.katiousa.gr/politismos/kinimatografos/leni-rifenstal-o-thriamvos-tis-nazistikis-thelisis/
    https://www.mixanitouxronou.gr/i-nostimi-san-svastika-leni-rifenstal-i-fili-tou-chitler-ke-skinothetis-tou-g-raich-pou-propagandise-tin-aria-fili-aperripse-tis-sexoualikes-epithesis-tou-sakati-gkempels-ke-ergazotan-mec/
    (Στο φιλμ “Ο θρίαμβος της θέλησης” ξεκινάει με ένα αεροπλάνο που πετάει ανάμεσα στα σύννεφα, κατόπιν προσγειώνεται με πλήθη λαού τριγύρω, ανοίγει η πόρτα και βγαίνει πρώτος ο Χίτλερ. Πρωτοπροβλήθηκε το 1935.)

  • Ανώνυμος 47248

    8 Απρ 2019

    Αμφιβάλλω αν καταλαβαίνει κανείς τον Ζαρατούστρα γενικά.
    Κατόπιν ο Νίτσε έγραψε ένα άλλο βιβλίο με λιγότερους συμβολισμούς για να εξηγήσει τον Ζαρατούστρα, το "Πέραν του καλού και του κακού" και ούτε εκεί εξηγήθηκε επαρκώς.

    Λέει ο Άκης:
    "Έστω κι έτσι, όμως, το να ισχυρίζεσαι ότι ένα έργο σου «ονομάστηκε [από ποιον άραγε;] το μεγαλύτερο έπος», σε μια στιγμή που δεν το έχει ακόμα διαβάσει κανείς, δείχνει ότι είτε έχεις καβαλήσει κάποιο καλάμι, είτε ακολουθείς διαφημιστικές τεχνικές τόσο υπερβολικές που καταλήγεις σε τερατολογία."

    Προσοχή, ο Καζαντζάκης λέει: "το μεγαλύτερο έπος της λευκής φυλής". Δεν λέει το μεγαλύτερο έπος.
    Ως εκ τούτου προσωπικά συμπεραίνω ότι απλά έπασχε από μεγαλοιδεατισμό. Ήταν και η εποχή βλέπετε.

    Olympia Part 1:
    https://www.youtube.com/watch?v=lLnGqMoNXRI

  • Ανώνυμος 47246

    8 Απρ 2019

    Ο Καζαντζάκης υπήρξε ένας μέτριος συγγραφέας, που φυσικά υπερεκτιμήθηκε όχι μόνο στην χώρα του αλλά και παγκοσμίως. Ενδεικτικά να αναφέρω πως ο το περίφημο έργο του "ΑΣΚΗΤΙΚΗ", είναι μια αντιγραφή του έργου του Νίτσε "Ετσι μίλησε ο Ζαρατούστρα", έτσι όπως το κατάλαβε - δηλαδή δεν το κατάλαβε - και μάλιστα όχι από τα Γερμανικά, αλλά από Γαλλικά.. Κατά την γνώμη μου, η "ΑΣΚΗΤΙΚΗ", είναι μια ακατάσχετη φλυαρία.
    Η φράση του στο σημείωμα, δείχνει άνθρωπο φαντασμένο που πιστεύει διακαώς πως ανήκει στα μεγάλα πνεύματα της ιστορίας.