ΑΠΟ ΤΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ,
ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΝ
ΚΟΜΦΟΥΚΙΟ

“Μια εικόνα χίλιες λέξεις”:
Η προέλευση της φράσης


Μία εικόνα χίλιες λέξεις. Πασίγνωστη ανά τον κόσμο έκφραση, που όλοι χρησιμοποιούμε. Οι περισσότεροι όμως λανθασμένα πιστεύουμε ότι είναι μια παλιά κινέζικη παροιμία.

Ποια όμως είναι η πραγματική ιστορία πίσω από αυτές τις λέξεις;

Μία εικόνα χίλιες λέξεις είναι πραγματικά η φράση της εποχής μας, γιατί αναμφισβήτητα ζούμε στην εποχή των εικόνων.

Έχει και μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία αυτή η φράση. Διεκδικείται από μία καταγωγή, που ξεκινάει από τον 5ο αιώνα π.Χ. μέχρι και τις μέρες μας.

Ουσιαστικά, είναι μία πλαστή ιστορία, ένα κατασκεύασμα διαφημιστικού τρικ, το οποίο έγινε στην Αμερική στις αρχές του 20ού αιώνα και η φράση από τότε επαναλαμβάνεται συνεχώς κάτω από μία φοβερή ομίχλη προέλευσης.


Το 1911, ένας μεγάλος διαφημιστής στην Αμερική, σκέφτηκε ότι θα ήταν πολύ σημαντικό οι διαφημίσεις του, που μέχρι τότε ήταν διαφημίσεις κυρίως γραπτές με μεγάλους και μικρούς τίτλους, να ακολουθούνται κι από μία εικόνα.

Οι πρώτες αυτές διαφημίσεις ήταν διαφημίσεις πάνω στα αμερικάνικα τραμ και στα λεωφορεία. Έτσι λοιπόν, είπε, ότι για να πείσουμε τον κόσμο, πρέπει να δείξουμε και μία εικόνα.

Η πρώτη φορά που εμφανίστηκε αυτό ήταν για μία μαγειρική σόδα.

Μετά, ακολούθησε η περίφημη σημερινή επίσης επιστήμη, η επιστήμη της επικοινωνίας κι έτσι από έναν σπουδαίο κοινωνιολόγο, επίσης αμερικανό, γράφτηκαν πάρα πολλά άρθρα σχετικά, τα οποία έχουν να κάνουν με αυτή τη φοβερή φράση.


Η πρώτη διαφήμιση με εικόνα στην Αμερική.


Για να γίνει ακόμα πιο πιστευτό αυτό και για να γίνει ακόμα πιο σημαντικό, οι επικοινωνιολόγοι της Αμερικής έκαναν τεράστιες αφίσες μαζί με το διαφημιστικό προϊόν που ήταν λάστιχα αυτοκινήτων και μαγειρική σόδα, όπως προανέφερα, κι έγραψαν ότι αυτή η φράση προέρχεται από τον Κομφούκιο. Μετά, η φράση αυτή, στο πέρασμα του αιώνα, θεωρήθηκε ότι είναι μια αρχαία κινέζικη παροιμία.

Φυσικά, στην εποχή του Κομφούκιου και στην εποχή της αρχαίας Κίνας, η ιδέα της εικόνας ήταν κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που έχουμε σήμερα. Τότε, εικόνα ήταν αυτό που βλέπουμε στη φύση ή, στην καλύτερη περίπτωση, ήταν ένα απόσπασμα μιας καλλιτεχνικής εικόνας, ενώ σήμερα η εικόνα είναι τα πάντα. Είναι αυτό που μας καθορίζει, μας επιβάλλεται, μας φοβίζει, μας επηρεάζει συναισθηματικά και πολλές φορές κινεί κι ένα ολόκληρο αγοραστικό κοινό, όπως γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά.

Έτσι λοιπόν, ο Fred Barnard, ένας μεγάλος διάσημος διαφημιστής στην Αμερική, σκέφτηκε ότι αν χρησιμοποιήσει την έκφραση Μία εικόνα χίλιες λέξεις και πει ότι είναι έκφραση του ίδιου του Κομφούκιου, θα πείσει περισσότερο τον κόσμο.

Είναι αυτός, που επέβαλε ουσιαστικά την εικόνα πάνω στη διαφήμιση κι από τότε τα περιοδικά, οι διαφημίσεις παντού γέμισαν με εικόνα.




Πηγή:
Βίτωνα Μπεσδεμιώτη:
«Φράσεις με Ιστορία».



Η κ. Λουίζα Καραπιδάκη είναι Ιστορικός Τέχνης, υπεύθυνη Μουσειακής Συλλογής στο Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


5 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 46936

    21 Φεβ 2019

    Προσθήκη στο σχόλιο 46900:
    http://www.capital.gr/health/3343686/pente-tropoi-gia-na-allaxoume-ti-zoi-mas

  • Ανώνυμος 46901

    13 Φεβ 2019

    Στο μεταξύ:

    "Το σενάριο έχει ελεγχθεί από γνωστό ιερομόναχο και έχουμε και σύμβουλο, άλλον ιερέα. Πρόκειται για πολύ καλή ιστορία. Η ταινία έχει πολύ απαιτητική φωτογραφία, οπτικά εφέ και πολύ, πολύ απαιτητικές ερμηνείες. Θα φτιάξω και μία καμπάνια crowd funding ώστε να συγκεντρωθεί ένα ασφαλές budget (το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου σαφώς δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει το 100% μιας παραγωγής)."
    https://www.bovary.gr/my-best/17778/deipno-toy-voskoy-i-apisteyti-metamorfosi-toy-apostoli-totsika-gia-ti-nea-toy-tainia-o

    Τί λες ρε παιδί μου. Η ταινία ονομάζεται "The Shepherd", αλλά ρωμειστί: "Το Δείπνο του Βοσκού"..
    Πάλι καλά που δεν ονομάζεται Κρυφό Τσιμπούσι δηλαδή..
    https://www.mixanitouxronou.gr/i-metafrasi-tou-mistikou-dipnou-se-krifo-tsimpousi-pou-erixe-tin-kivernisi-theotoki-ke-prokalese-orgi-se-varos-tis-vasilissas-olgas/

  • Ανώνυμος 46900

    13 Φεβ 2019

    Θεός: Κέρδισε 1,2 εκατ. στο ΛΟΤΤΟ και πήγε να τα παραλάβει φορώντας μάσκα Scream -Για να μην τον αναγνωρίσουν
    Ο ίδιος αποκάλυψε στους διοργανωτές του τυχερού παιχνιδιού πως από τη μέρα που ανακάλυψε ότι κέρδισε, ήταν «άρρωστος».
    «Το κεφάλι μου γύριζε επί τρεις ημέρες, επειδή σκεφτόμουν συνεχώς ότι κέρδισα. Ξάπλωνα και προσπαθούσα να συνειδητοποιήσω ότι όλο αυτό είναι αλήθεια. Η κοιλιά μου με πονούσε επί δύο εβδομάδες και μερικές φορές υπέφερα τόσο πολύ που ξεχνούσα ότι έχω κερδίσει», δήλωσε ο ίδιος.
    https://www.iefimerida.gr/news/478539/theos-kerdise-12-ekat-sto-lotto-kai-pige-na-ta-paralavei-forontas-maska-scream-gia-na

    Για να δούμε ένα απόσπασμα από το tao te ching επί της ευκαιρίας:

    Η επιτυχία είναι εξίσου επικίνδυνη με την αποτυχία. Η ελπίδα είναι εξίσου μάταιη με το φόβο.
    Τι σημαίνει ότι η επιτυχία είναι εξίσου επικίνδυνη με την αποτυχία;
    Είτε ανεβαίνεις είτε κατεβαίνεις μία σκάλα, βρίσκεσαι σε αστάθεια.
    Όταν όμως πατάς με τα δυο σου πόδια σταθερά στο έδαφος, δεν κινδυνεύεις να πέσεις.
    Τι σημαίνει ότι η ελπίδα είναι εξίσου μάταιη με το φόβο;
    Η ελπίδα κι ο φόβος είναι και τα δύο φαντάσματα, που γεννούνται από τη λάθος θεώρηση του εαυτού μας.
    Αν βλέπουμε με ειλικρίνεια τον εαυτό μας, τι έχουμε να φοβηθούμε;
    Δες τον κόσμο εξίσου καθαρά με τον εαυτό σου. Έχε πίστη στο πώς είναι τα πράγματα.
    Αγάπησε τον κόσμο σαν τον εαυτό σου. Τότε θα μπορέσεις να νοιαστείς για όλα τα πράγματα. (13)

    Το ίδιο από τη μετάφραση του Ron Hogan:

    Winning can be just as bad as losing.
    Confidence can mess you up just as much as fear.
    What does “winning can be just as bad as losing” mean?
    If you’re down, you might be able to get up.
    But if you’re up, you can get knocked down real fast.
    Don’t worry about the score, just do what you have to do.
    What does “confidence can mess you up just as much as fear” mean?
    Fear can keep you from getting the job done,
    but confidence can get you in over your head.
    Walk tall, but don’t get cocky.
    Know your limits, and nothing can ever hold you back.
    Deal with what you can.
    The rest will follow.
    https://ttc.tasuki.org/display:Code:gff,sm,jhmd,jc,rh/section:13

  • Ανώνυμος 46884

    12 Φεβ 2019

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_picture_is_worth_a_thousand_words

  • Ανώνυμος 46883

    12 Φεβ 2019

    Για να ρίξουμε λίγο περισσότερο φως:

    The expression "Use a picture. It's worth a thousand words." appears in a 1911 newspaper article quoting newspaper editor Tess Flanders discussing journalism and publicity.
    A similar phrase, "One Look Is Worth A Thousand Words", appears in a 1913 newspaper advertisement for the Piqua Auto Supply House of Piqua, Ohio.
    An early use of the exact phrase appears in a 1918 newspaper advertisement for the San Antonio Light, which says: One Picture is Worth a Thousand Words

    It is believed by some that the modern use of the phrase stems from an article by Fred R. Barnard in the advertising trade journal Printers' Ink, promoting the use of images in advertisements that appeared on the sides of streetcars. The December 8, 1921, issue carries an ad entitled, "One Look is Worth A Thousand Words." Another ad by Barnard appears in the March 10, 1927, issue with the phrase "One Picture Worth Ten Thousand Words", where it is labeled a Chinese proverb. The 1949 Home Book of Proverbs, Maxims, and Familiar Phrases quotes Barnard as saying he called it "a Chinese proverb, so that people would take it seriously." Nonetheless, the proverb soon after became popularly attributed to Confucius.

    The actual Chinese expression "Hearing something a hundred times isn't better than seeing it once" is sometimes introduced as an equivalent, as Watts's "One showing is worth a hundred sayings".
    This was published as early as 1966 discussing persuasion and selling in a book on engineering design.
    In March 1911, in the Syracuse Advertising Men's Club, Arthur Brisbane wrote: "Use a picture. It's worth a thousand words."
    https://en.wikipedia.org/wiki/A_picture_is_worth_a_thousand_words#History

    Πιθανών ο Barnard θέλοντας να προωθήσει τη διαφήμιση με εικόνες, χρησιμοποίησε ή προσάρμοσε κάτι που ήδη κυκλοφορούσε στην ιδεόσφαιρα της εποχής.
    Αν δεν το έκανε αυτός, θα το έκανε κάποιος άλλος, εφόσον προς τα εκεί πήγαινε το πράγμα.