ΑΝΤΙΣΚΙΩΔΙΣΜΟΣ

Η μεγαλύτερη
καλλιτεχνική φάρσα
του 20ού αιώνα


Σικάγο, 1926. Οι λάτρεις της Τέχνης συνέρρεαν σε μια έκθεση μοντερνισμού. Ο μοντερνισμός εξυμνούσε το ιδανικό της απόλυτης πρωτοτυπίας. Η έκθεση περιλάμβανε έργα πολλά υποσχόμενων καλλιτεχνών.

IMAGE DESCRIPTIONΈνα έργο προκάλεσε πολλές συζητήσεις. Λεγόταν «Aspiration» (φιλοδοξία). Ο πίνακας έδειχνε μια αφροαμερικάνα, που έπλενε ρούχα.

Ήταν μια απλή, αλλά εντυπωσιακή εικόνα, που τράβηξε την προσοχή των κριτικών, οι οποίοι θέλησαν να μάθουν περισσότερα για τον δημιουργό. Επρόκειτο για έναν άγνωστο ζωγράφο που λεγόταν Pavel Jerdanowitch. Ο καλλιτέχνης δεν φωτογραφιζόταν και δεν επιζητούσε την προσοχή. Δεν έδινε συνεντεύξεις ούτε έκανε εμφανίσεις.

Είχε εμφανιστεί μόλις δέκα μήνες πριν. Περιέγραφε την προσέγγισή του ως «Disumbrationism», το οποίο μεταφρασμένο από τα λατινικά σημαίνει ενάντια στις σκιές (αντισκιωδισμός). Οι κριτικοί το θεώρησαν νέο είδος μοντερνισμού. Είχαν κυβισμό, φουτουρισμό, υπερρεαλισμό. Ο Jerdanowitch ήταν πρωτοπόρος του αντισκιωδισμού.

Αργότερα τον ίδιο χρόνο, το αστέρι του ζωγράφου ανήλθε κι άλλο, όταν ένας γάλλος εκδότης έκανε κριτική για τον πίνακά του. Ο Jerdanowitch ήδη εμφανιζόταν σε πηγές. Ήταν απίστευτο για κάποιον που είχε μόλις λίγους πίνακες. Ωστόσο, ο ίδιος ο άνθρωπος παρέμενε μυστήριο. Ήταν δύσκολο να βρεθούν στοιχεία για αυτόν.


Τελικά, αποκαλύφθηκε η αλήθεια για το ανερχόμενο αστέρι. Κρατούσε ένα μυστικό, που θέλησε κάποια στιγμή ο ίδιος να αποκαλύψει.


Ποιος ήταν ο Pavel Jerdanowitch και τι έκρυβε;

Τον Αύγουστο του 1927, η εφημερίδα Los Angeles Τimes το αποκάλυψε. Ο Pavel Jerdanowitch ήταν απάτη. Δημιουργήθηκε από τον συγγραφέα Paul Jordan-Smith.

Ο Smith είπε ότι ζωγράφισε μόνος του τους πίνακες. Τους είχε δημιουργήσει ως μια περίτεχνη φάρσα. Δεν είχε εκπαιδευτεί στην Τέχνη ή τη ζωγραφική.

IMAGE DESCRIPTIONΕξήγησε ότι η ιδέα του ήρθε τρία χρόνια πριν, όταν η σύζυγός του Σάρα, υπέβαλε ένα πίνακά της σε μια τοπική έκθεση. Δεν δέχτηκε καλές κριτικές. Κάποιοι είπαν ότι δεν ήτανε μοντέρνος, ήταν της παλιάς σχολής. Ο Smith δεν συμφώνησε. Θεώρησε ότι οι κριτικοί επηρεάζονται απ΄ όσα λένε οι άλλοι.

Οπότε, όταν άκουσε για μία έκθεση μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη, αποφάσισε να ξεγελάσει τους κριτικούς με ένα παράδοξο έργο. Πήρε μπογιές και καμβά και σε μία ώρα έφτιαξε τον πίνακα. Μάλιστα, δημιούργησε μία περσόνα. Θεώρησε το πραγματικό του όνομα πολύ κοινότυπο. Ήξερε ότι υπήρχαν πολλοί ρώσοι μοντέρνοι ζωγράφοι, οπότε το Paul έγινε Pavel και το Jordan-Smith έγινε Jerdanowitch.

Και το κόλπο έπιασε. Όχι μόνο τον δέχτηκαν στην έκθεση, αλλά έλαβε και καλές κριτικές. Εξεπλάγη από το μέγεθος των επαίνων.

Εμψυχωμένος από την επιτυχία, εφηύρε έναν μεγαλόπνοο όρο, τον αντισκιωδισμό, για να τιμήσει την έλλειψη ικανοτήτων του. Δεν ήξερε να ζωγραφίζει σκιές κι έτσι εφηύρε αυτή τη νέα δήθεν τεχνοτροπία.


Τρία χρόνια μετά, αποφάσισε να λήξει τη φάρσα του. Το νόημα της φάρσας ήταν να αποδείξει κάτι. Ο μόνος τρόπος να το αποδείξει ήταν να αποκαλύψει τη φάρσα.

Παραδόξως, ακόμα και μετά την αποκάλυψη, κάποιοι κριτικοί αρνήθηκαν να πάρουν πίσω τους επαίνους τους. Οι περισσότεροι είπαν ότι ο Smith ήταν φυσικό ταλέντο. Αν και προσπαθούσε να κάνει κακούς πίνακες, έκανε καλούς πίνακες.

Παρά το θαυμασμό, ο Smith άφησε τα πινέλα και συνέχισε την καριέρα του ως συγγραφέας.

Αν και πέτυχε στον κόσμο των γραμμάτων, ο παραπάνω πίνακας, που σήμερα εκτίθεται στη βιβλιοθήκη Charles E. Young του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, θυμίζει το πιο μακροχρόνιο επίτευγμα του, τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική φάρσα του 20ού αιώνα.




Ελλάδα. Ρεπόρτερ παλιότερης τηλεοπτικής εκπομπής τρολάρει φιλότεχνους
παρουσιάζοντας ονόματα παλιών ποδοσφαιριστών ως ανθρώπων της Τέχνης.





Φιλότεχνοι θαυμάζουν ως έργα Τέχνης, ένα φακό κι ένα κουδούνι παρατημένα σε μια έκθεση.



ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


3 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 46870

    10 Φεβ 2019

    https://www.iefimerida.gr/news/476548/lythike-mystirio-me-diasimo-avgo-toy-instagram-vinteo

  • Ανώνυμος 46723

    14 Ιαν 2019

    Η Κάιλι Τζένερ έχασε την Κυριακή το παγκόσμιο ρεκόρ που κατείχε για την φωτογραφία με τα περισσότερα likes στο Instagram.
    Ποια είναι όμως η εκπληκτική αυτή φωτογραφία που κατάφερε να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ; Είναι η εικόνα ενός απλού αυγού.
    https://www.iefimerida.gr/news/471525/ena-aygo-ekthronise-tin-kaili-tzener-apo-tin-koryfi-toy-instagram-vinteo

  • Ανώνυμος 46721

    13 Ιαν 2019

    Παίζει ρόλο και πώς πλασάρεις κάτι και επίσης τί ποσά είναι διατεθειμένοι κάποιοι να δαπανήσουν. Μην ξεχνάμε ότι αναφερόμαστε σε ανθρώπινες κοινωνίες, όπου το σύνθημα, η μόδα, το viral, κάτι το νέο, συχνά τραβάνε την προσοχή και εμπνέουν (το τί εμπνέουν και πού καταλήγουν είναι ένα άλλο θέμα). Αμέτρητα παραδείγματα.

    1) Δείτε πώς πλασάρουν αυτά που δημοπρατούν οι διεθνείς οίκοι δημοπρασιών. Πώς προσεγγίζουν λεφτάδες που επενδύουν σε έργα τέχνης και πώς αυτά (τα έργα τέχνης) αυξάνουν τις αξίες τους.
    2) Δείτε πώς οι διεθνείς οίκοι πολύτιμων λίθων χειρίζονται τις τιμές αυτών που πουλάνε και ελέγχουν τη διαθεσιμότητα των πολύτιμων λίθων και των κοσμημάτων στην αγορά με στόχο τη μεγιστοποίηση του κέρδους τους δεδομένων των συνθηκών.
    3) Δείτε πώς στο μυαλό μας η πρώτη εκτέλεση ενός μουσικού κομματιού είναι αυτή που μένει περισσότερο, ενώ οι διασκευές σχεδόν ποτέ (πρακτικά ποτέ) δεν επιτυγχάνουν την δημοσιότητα της πρώτης εκτέλεσης. Οι μουσικές εταιρίες το γνωρίζουν αυτό και εκεί ακριβώς βασίζονται για να βγάζουν λεφτά από τα τραγούδια. Φανταστείτε για παράδειγμα οι Duran Duran να βγάζουν ένα κομμάτι και την επόμενη εβδομάδα να έχουν βγει δεκάδες διασκευές από ανεξάρτητα μουσικά συγκροτήματα και κάποιες από αυτές να επισκιάσουν την πρώτη εκτέλεση του δημιουργού του κομματιού. Ε, λοιπόν κάτι τέτοιο είναι απίθανο να συμβεί.

    Συμπερασματικά, η τέχνη είναι κάτι αρκετά σχετικό, όπως και η ομορφιά. Δεν είναι κάτι θεμελιώδες και δεν μπορείς να το ορίσεις, διότι δεν θεμελιώνεται κάπου. Η τέχνη είναι κάτι σαν μόδα, σήμερα είναι στη μόδα ο κυβισμός, αύριο ο ποιντιλισμός κ.λπ. Αυτά τα πράγματα στις κοινωνίες σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τους πόθους, κρυφούς και φανερούς, τις επιδιώξεις, τα όνειρα, τους οραματισμούς, τους καημούς, τους προβληματισμούς, τις σκοπιμότητες των ατόμων που τις αποτελούν. Δεν μπορείς εύκολα να το πιάσεις, διότι συνεχώς μεταβάλλεται.

    "Με τον όρο Τέχνες εννοείται η ψυχική δραστηριότητα ή δημιουργία που είναι σημαντική εξαιτίας της έλξης που προκαλεί στα ανθρώπινα συναισθήματα, διεγείροντας τον νου ή και το συναίσθημα. Είναι η δημιουργική έκφραση που μέσα στο έργο αποτυπώνει την ψυχική κατάσταση, τα συναισθήματα, τις ιδέες, την αίσθηση ή τον οραματισμό του καλλιτέχνη. Η τέχνη κάποιες φορές εφαρμόζεται και σε πρακτικά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως ένα πήλινο μπολ μέσα στο οποίο τοποθετούνται αντικείμενα ή ένας τοίχος που έχει βαφτεί με το προσωπικό σου γούστο. Η τέχνη βασίζεται στην εμπειρία και στο ταλέντο. Πολλοί διαφωνούν για το τι ακριβώς είναι τέχνη και έτσι ο ακριβής ορισμός της είναι ιδιαίτερα δύσκολος. Ετσι, πολλοί ειναι αυτοί που συγχέουν την τέχνη με την τεχνική"
    https://el.wikipedia.org/wiki/Τέχνες