Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ
ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ
ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ
ΦΑΝΤΑΣΙΑ


Στο γύρισμα του εικοστού αιώνα, γυναικείες σκακιστικές λέσχες άρχισαν να εμφανίζονται στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, για παράδειγμα η Γυναικεία Σκακιστική Λέσχη της Νέας Υόρκης το 1894. Το πρώτο Γυναικείο Διεθνές Σκακιστικό Συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο το 1897.

Το 1898, η ολλανδή χήρα Muller-Thijn, έγραψε ένα άρθρο σε εφημερίδα, με το οποίο καλούσε τις νεαρές κυρίες να ασχοληθούν με το παιχνίδι. Μεταξύ των επιχειρημάτων της, ανέφερε το όφελος του «να διατηρείται το μυαλό φρέσκο και καθαρό μέχρι πολύ μεγάλη ηλικία».

Επίσης, ξαναγύρισε στην παλιά αντίληψη ότι στο σκάκι παρουσιάζονταν ευκαιρίες γάμου για μια γυναίκα που αναζητά σύζυγο. Ο εφημέριος, ο ιατρός, ο συμβολαιογράφος ή ο έμπορος σίγουρα θα απολάμβαναν τη συντροφιά μιας συζύγου που επαιζε σκάκι «στο οικογενειακό περιβάλλον μετά την εντατική τους εργασία». Ακόμη κι αν αυτός ο έμφυλος διαχωρισμός των επαγγελμάτων ηχεί σήμερα σαν αρχαία ιστορία, η ώθηση των γυναικών στο σκάκι δεν είναι σε καμία περίπτωση παρωχημένη.


Στη διάρκεια των τελευταίων εκατό ετών, οι γυναίκες σημείωσαν αξιόλογη πρόοδο στο σκάκι, όπως συνέβη και με τις περισσότερες άλλες προσπάθειές τους. Τα κορίτσια και οι γυναίκες παίζουν σήμερα σκάκι όχι μόνο στο σπίτι τους, αλλά και στο σχολείο, στις λέσχες, ακόμη και σε δημόσιους διαγωνισμούς. Η Διεθνής Σκακιστική Ομοσπονδία οργάνωσε το πρώτο της Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σκακιού Γυναικών το 1927.

Η ιστορία των τριών αδελφών Polgar, που εκπαιδεύτηκαν από μικρή ηλικία να παίζουν σκάκι, θέτει συναρπαστικά ερωτήματα σχετικά με τη δεξιοτεχνία των γυναικών στο παιχνίδι. Δύο από τις τρεις αδελφές έγιναν διεθνείς grandmasters, ενώ η Σοφία, η μεσαία αδελφή, έχει τον τίτλο της διεθνούς master «μόνο». Το βιβλίο που έγραψε ο πατέρας τους, ο Laszlo Polgar, συνόψιζε τη διδακτική του μέθοδο και εξέφραζε τη βεβαιότητα ότι κάθε υγιές παιδί, αγόρι ή κορίτσι, μπορεί να εκπαιδευτεί να φτάσει σε επίπεδα ιδιοφυίας σε κάποιο επιλεγμένο πεδίο.

Σίγουρα, αυτή ήταν η περίπτωση των θυγατέρων του. Αλλά παρά την αισιοδοξία του και την επιτυχία των αδελφών Polgar, το σκάκι εξακολουθεί να είναι κυρίως ανδρικό παιχνίδι. Το έτος 2000 είχε εκτιμηθεί ότι μόνο το 5% των παικτών παγκοσμίως είναι γυναίκες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες αυτό το ποσοστό ανέρχεται στο 7% ― και πάλι πενιχρή εμφάνιση. Μόνο η Ουγγαρία, η Ουκρανία και η Κίνα έχουν σχεδόν τον ίδιο αριθμό ανδρών και γυναικών παικτών.


Οι σημερινές σκακίστριες έχουν ακόμα πολύ δρόμο να κάνουν, αν θέλουν να φτάσουν ποτέ τα επίπεδα που είχαν να επιδείξουν οι αντίστοιχες παίκτριες του μεσαίωνα.


Ενοχλητικά ερωτήματα

Θα επανακτήσει ποτέ το σκάκι τη δημοτικότητα που είχε κάποτε μεταξύ των γυναικών; Πιστεύω ότι θα κινείται λάθρα στη γυναικεία σφαίρα μαζί με άλλες παραδοσιακά ανδρικές ασχολίες, όπως τα μαθηματικά, οι επιστήμες, η αεροπλοΐα, τα διαστημικά ταξίδια, οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, τα video games και ο στρατός. Μόνο όταν θα υπάρχει η προσδοκία ότι οι γυναίκες θα είναι το ίδιο αποτελεσματικές με τους άνδρες έχει πιθανότητες το σκάκι να ξανακερδίσει τη γυναικεία ψυχή. Δεν προκαλέι έκπληξη που το γυναικείο σκάκι ήρθε στην επιφάνεια στην πρώην Σοβιετική Ένωση και πιο πρόσφατα στην Κίνα ― χώρες των οποίων οι κοινωνικές και πολιτικές επαναστάσεις επεδίωξαν να εξαλείψουν τη διάκριση μεταξύ «γυναικείας» και «ανδρικής» εργασίας.

Θα καταφέρουν ποτέ οι καλύτερες σκακίστριες να νικήσουν τους καλύτερους σκακιστές; Αυτή η ερώτηση εξακολουθεί να στοιχειώνει τους σκακιστικούς κύκλους. Οι περισσότεροι άνδρες σκακιστές απορρίπτουν απερίφραστα τις γυναίκες συναγωνιζόμενες. Πολυάριθμες δημόσιες δηλώσεις από grandmasters είναι ξεκάθαρα αρνητικές για τις γυναίκες.

• Για παράδειγμα, ο William Lombardy από τις Ηνωμένες Πολιτείες είπε: «Οι γυναίκες παίζουν χειρότερα επειδή ενδιαφέρονται περισσότερο για τους άνδρες, παρά για το σκάκι».

• Ο παγκόσμιος πρωταθλητης Bobby Fischer κόμπαζε ότι «μπορεί να χαρίσει σε οποιαδήποτε γυναίκα ένα κομμάτι και μια κίνηση», και πάλι να την κερδίσει.

• Ο grandmaster Lajos Portish από την Ουγγαρία, αποδεχόμενος το μεγάλο ταλέντο των αελφών Polgar, υποστήριζε ότι μια γυναίκα πρωταθλήτρια κόσμου θα ήταν «ενάντια στη φύση».

Ίσως η λέξη που πρόφερε η Xie Jun είναι η πιο κατάλληλη σε αυτή τη διαφωνία. Όταν της ζητήθηκε να εξηγήσει την κατώτερη θέση των γυναικών στο σκάκι, απάντησε: «Παντρεύονται».

Οι γυναίκες όντως εγκαταλείπουν το σκάκι για το γάμο, και ακόμη και όταν μένουν ανύπαντρες, σπάνια αφοσιώνονται αποκλειστικά στο παιχνίδι, ενώ οι σπουδαίοι ανδρες παίκτες δεν κάνουν σχεδόν τίποτε άλλο από το να παίζουν, να εξασκούνται, να σκέφτονται και να ονειρεύονται το σκάκι. Οι γυναίκες σε γενικές γραμμές μεγαλώνουν για να φροντίζουν οικογένεια, να έχουν φίλους και να αναλαμβάνουν πολλαπλές δραστηριότητες που υποστηρίζουν την ατομική και τη συλλογική ζωή, οπότε μια τέτοια έμμονη δέσμευση με το παιχνίδι είναι συνήθως εκτός πραγματικότητας.


Δυο κομψές νεαρές κυρίες, με ψηλά καπέλα, που συμβολίζουν το κοινωνικό τους κύρος, παίζουν σκάκι.
Από το έργο του Αλφόνσο «Εγχειρίδιο σκακιού», 1283.


Υπάρχουν, βεβαίως, εξαιρέσεις —για παράδειγμα, σε αθλήματα όπως το τέννις και οι αγωνιστικές παγοδρομίες—, όπου ορισμένες σούπερ γυναίκες επιδεικνύουν την ίδια ειλικρινή προσήλωση με τους άνδρες. Αλλά γενικά, οι γυναίκες, που έχουν την επιλογή ή την επιθυμία να ακολουθήσουν κάποιο ανταγωνιστικό παιχνίδι, και είναι πρόθυμες ή ικανές να αποδεχτούν τις προσωπικές θυσίες που απαιτούνται από τέτοιες δραστηριότητες, είναι λίγες. Στην κοινωνία μας, σύμφωνα με την Jennifer Shahade, πρωταθλήτρια Γυναικών της Αμερικής το 2002, θεωρούμε περίεργο για ένα αγορι να είναι απόλυτα αφοσιωμένο στο σκάκι, αλλά για ένα κορίτσι «δεν είναι μόνο περίεργο, είναι απαράδεκτο».

IMAGE DESCRIPTIONΨυχολόγοι και ψυχίατροι προσπάθησαν να κατανοήσουν τη σχετικά χαμηλή απόδοση των γυναικών στο σκάκι. Ορισμένοι την απέδωσαν σε έμφυτες γυναικείες ελλείψεις, όπως μικρή ικανότητα οπτικής αντίληψης του χώρου, περιορισμένη επιθετικότητα ή απλώς όχι αρκετές νοητικές ικανότητες. Οι φροϋδικοί μιλούν για τις γυναίκες σαν να τους λείπει το πατροκτονικό ορμέμφυτο που είναι απαραίτητο στο σκάκι, το οποίο τα αγόρια θεωρούνταν ότι το βίωναν ως μέρος της οιδιπόδειας σύγκρουσής τους.

Ενώ πολλές από αυτές τις θεωρίες δεν κρίνονται πλέον αξιοπιστες, κάποιες λίγες αξίζει να ληφθούν υπόψη. Τα αγόρια έχουν δείξει ότι διαθέτουν υψηλότερα επίπεδα οπτικής αντίληψης του χώρου σε σχέση με τα κορίτσια, και επίσης και υψηλότερα επίπεδα επιθετικότητας. Τα αγόρια πράγματι επιδεικνύουν ανοιχτά μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα, σε σύγκριση με την έμμεση ανταγωνιστικότητα που είναι φανερή μεταξύ των κοριτσιών. Ωστόσο, ακόμη και η καλύτερη έρευνα για τις βιολογικές διαφορές μεταξύ των φύλων που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο σκάκι είναι χωρίς συμπέρασμα, και οι μελέτες για τις κοινωνικές δυνάμεις που διαιωνίζουν την ανδρική κυριαρχία στο σκάκι βρίσκονται στα πρώτα τους βήματα.

Γιατί να έχει σημασία για τα κορίτσια και τις γυναίκες να καταφέρουν να παίξουν σκάκι, και να το παίζουν καλά; Τα συνήθη επιχειρήματα έχουν να κάνουν με τα πνευματικά οφέλη που προκύπτουν από το παιχνίδι: Μαθαίνει κανείς να συγκεντρώνεται, να σκέφτεται από πριν, να αναγνωρίζει τις συνέπειες των ενεργειών του άλλου. Αυτή η νοητική γυμναστική, όπως η εκμάθηση της λατινικής, υποτίθεται ότι κατόπιν εφαρμόζεται σε άλλες εκπαιδευτικές εμπειρίες. Θα προσέθετα ότι το σκάκι είναι κάτι παραπάνω: Είναι ένα πεδίο εξασκήσης για τη ζωή, όπου μπορεί κάποιος να διαμορφώσει χαρακτήρα, φίλαθλο πνεύμα, ακόμη και χάρη.

Οι άνθρωποι που συναντιούνται με μια σκακιέρα, ανάμεσά τους έχουν την ευκαιρια να αλληλεπιδράσουν σ΄ ένα ιδιαίτερα πολιτισμένο επίπεδο. Πρέπει να αφήσουν στην άκρη διαφορές θρησκείας, εθνότητας, εθνικότητας, γλώσσας και φύλου, και να συναγωνιστούν μόνο με βάση τη δεξιοτεχνία. Υπάρχουν ελάχιστοι καλύτεροι χώροι από τους σκακιστικούς κύκλους για να αναπτύξουν οι γυναίκες το πνευματικό τους βεληνεκές και να αλληλεπιδράσουν θετικά με τους άνδρες.


Το σκάκι ήταν συνηθισμένη ψυχαγωγία των μαυριτανών γυναικών στην Ισπανία, όπως ήταν και για τις γυναίκες του ισλαμικού κόσμου.
Από το έργο του Αλφόνσο «Εγχειρίδιο σκακιού», 1283.


Η ανωτερότητα της βασίλισσας

Παρά τη σχετικά χαμηλή απόδοσή τους ως παίκτριες σκακιού, οι γυναίκες μπορούν τουλάχιστον να είναι υπερήφανες για την ανωτερότητα της βασίλισσας του σκακιού. Κανένα άλλο κομμάτι δεν αμφισβήτησε τα πρωτεία της αφότου ανήλθε στην εξουσία μαζί με τη βασίλισσα Ισαβέλλα εδώ και πεντακόσια χρόνια, και κανείς σήμερα δεν προβλέπει κάποια αλλαγή στο παιχνίδι, που θα μπορούσε να βάλει τέλος στην υπεροχή της. Εξακολουθεί να κυριαρχεί στη σκακιέρα ως υπενθύμιση ότι ακόμη και ο βασιλιάς δεν μπορεί να τα καταφέρει χωρίς τη βασίλισσα, ότι ακόμη κι αυτός χρειάζεται μια σύντροφο στο πλάι του, που να είναι ισχυρή συν τοις αλλοις. Ίσως υπάρχουν κι άλλοι λόγοι. Ίσως η βασίλισσα του σκακιού εμφανίστηκε αρχικά εξαιτίας μιας ασυνείδητης ανάγκης για μια θηλυκή παρουσία στη σκακιέρα: Μια εκδοχή της κοινωνίας αποτελούμενη μόνο από ανδρες αποδείχτηκε τελικά ατελής και μη ικανοποιητική.

Όσον αφορά τις πολλαπλές κινήσεις που απέκτησε η βασίλισσα του σκακιού τον δέκατο πέμπτο αιώνα, σαν τα θαύματα που αποδίδονται στην Παρθένο Μαρία, και αυτές, επίσης, προέκυψαν από υγιή σεβασμό πρός τη γυναικεία δύναμη. Η βασίλισσα του σκακιού ήρθε για να ενσαρκώσει άρρητους ανδρικούς πόθους που συνήθως σχετίζονται με τη γυναίκα: Την επιθυμία να την προστατεύσουν και το φόβο μήπως τιμωρηθούν η προδοθούν. Πάνω από όλα, η βασίλισσα του σκακιού είναι επικίνδυνη, απρόβλέπτη, εμπνέει δέος. Συχνά είναι υπεύθυνη για τη ζωή ή το θάνατο. Κάθε φορά που κινείται, ο αντίπαλός της ριγεί: «Το νου σου, έρχεται η βασίλισσα!».

Είναι αλήθεια ότι δεν έχει αποκτήσει ακόμη καθολική ισχύ, επειδή ο βεζίρης παραμένει αμετακίνητος στον μουσουλμανικό κόσμο, όπως και ο ελέφαντας, αν και τα δυο κομμάτια απέκτησαν τελικά τη μεγάλη κινητικότητα που δόθηκε στη βασίλισσα και τον επίσκοπο στο νέο σκάκι. Και ο βεζίρης και ο ελέφαντας, όπως και όλα τα υπόλοιπα κομμάτια των συλλογών που προορίζονται για μουσουλμάνους παίκτες, συνεχίζουν να είναι ανεικονικά. Απο τις ισλαμικές χώρες, μόνο η Τουρκία παράγει εξίσου απεικονιστικά και ανεικονικά σκακιστικά σύνολα. Ο τούρκος βεζίρης είναι συνήθως γενειοφόρος και φοράει φέσι, ενώ ο σάχης, επίσης γενειοφόρος, φορά στο κεφάλι εντυπωσιακό τουρμπάνι.

Ωστόσο, ακόμη και στην Ανατολή, η γυναίκα στη σκακιέρα δεν είναι πλέον αδιανόητη. Έχει ήδη υπάρξει γυναίκα πρόεδρος στο Πακιστάν, καθώς και γυναίκα πρωθυπουργός στη γειτονική Ινδία, επομένως γιατί όχι και βασίλισσα του σκακιού;


Ο βεζίρης εξακολουθεί να βρίσκεται στο πλευρό του βασιλιά σε πολλά σκακιστικά σύνολα που ακολουθούν τα μουσουλμανικά πρότυπα.
Οι ελέφαντες του ινδικού σκακιού (που αντικαταστάθηκαν από τους επισκόπους στην Ευρώπη, τους τρελούς στη Γαλλία και τους σημαιοφόρους στην Ιταλία)
εμφανίζονται επίσης σε πολλές χώρες της Εγγύς Ανατολής και της Ασίας. Τουρκία, 20ός αιώνας.



Ενσωμάτωση στα δυτικά πρότυπα

Μέχρι τώρα, η δυτική φαντασία έχει αφομοιώσει πλήρως τη βασίλισσα του σκακιού ως το απόλυτο σύμβολο της γυναικείας δύναμης. Κανέις σήμερα δεν θα μπορούσε να της φορέσει το μανδύα της υπακοής και της αγνότητας, όπως εκανε ο Τζάκομπους ντε Τσέσσολις και οι μεσαιωνικοί συναδελφοί του. Αυτοί οι άνδρες έκριναν τη βασίλισσα του σκακιού με τα δικά τους πρότυπα, εμείς τη φανταζόμαστε σύμφωνα με τα δικά μας.

Ένα από τα πιό αγαπημένα κλασικά εργα όπου εμφανίζεται η βασίλισσα του σκακιού είναι το Through the Looking Glass του Lewis Carroll, που αποτελεί συνέχεια του Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων (Alice's Adventures in Wonderland). Ενώ στο πρώτο βιβλίο ζωντανεύουν τα τραπουλόχαρτα, στο δεύτερο ζωντανεύουν τα κομμάτια της σκακιέρας.

Μόλις η Αλίκη μπαίνει μέσα στον καθρέφτη που βρίσκεται πάνω από το τζάκι, τυχαία συναντά ζωντανούς πεσσούς, με κυριότερους την Κόκκινη και την Λευκή Βασίλισσα, Βασιλείς και Ιππότες (Άλογα ). Η αυταρχική Κόκκινη Βασίλισσα ασκεί κριτική στους τρόπους της Αλίκης, σαν να ήταν η γκουβερνάντα της, και της λέει πώς να φέρεται, σύμφωνα με κριτήρια που δεν έχουν κανένα νόημα στον κόσμο της λογικής και λειτουργούν μεταφορικά. Για παράδειγμα, η βασίλισσα λέει ότι πρέπει κάποιος να τρέξει προκεμένου να μείνει στην ίδια θέση.


Η Αλίκη ως βασίλισσα στέκεται ανάμεσα στη Λευκή και την Κόκκινη Βασίλισσα.
Σκίτσο του John Tenniel από το έργο του Lewis Carroll, Through the Looking Glass, Νέα Υόρκη, 1865.



Καθώς η Αλίκη παρατηρεί το χώρο που βρίσκεται μπροστά της, τετραγωνισμένο σαν μια μεγάλη σκακιέρα, συναισθάνεται την αναλογία μεταξύ του παιχνιδιού του σκακιού και του παιχνιδιού της ζωής. Και αυτή, επίσης, θα επιθυμούσε να είναι ένα από τα ζωντανά κομμάτια και να παίζει στη σκακιέρα: «Δεν θα με πείραζε να είμαι ένα Πιόνι, αχ και να μπορούσα να συμμετέχω — αν και βέβαια θα μου άρεσε περισσότερο να είμαι Βασίλισσα». Η Κόκκινη Βασίλισσα απαντά: «Αυτό γίνεται εύκολα. Μπορείς να γίνεις το Πιόνι της Λευκής Βασίλισσας... ξεκινάς από το Δεύτερο Τετράγωνο: Όταν φτάσεις στο Όγδοο Τετράγωνο θα γίνεις Βασίλισσα». Τότε, η Κόκκινη Βασίλισσα και η Αλίκη ξεκινάνε ένα τρεχαλητό με τη Βασίλισσα να φωνάζει συνεχώς: «Πιο γρήγορα! Πιο γρήγορα!».

Παρ' όλο τον παραλογισμό που εκφράζουν οι κάτοικοι της Χώρας του Lοοking Glass, η Αλίκη ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού, κινούμενη σαν πιόνι κατά μήκος της σκακιέρας, και φτάνει στο όγδοο τετράγωνο, όπου γίνεται βασίλισσα. Τελικά, κάνει ματ στον Κόκκινο Βασιλιά. Στο τέλος, όταν ξαναβρίσκεται με την Κόκκινη και τη Λευκή Βασίλισσα, δοκιμάζει πάνω τους την εξουσία που απέκτησε πρόσφατα και καταλήγει να ταρακουνάει βίαια την Κόκκινη βασίλισσα, που έχει πάρει την μορφή και το μέγεθος της γάτας της Αλίκης. Μόνο αφότου έγινε η Αλίκη αναξάρτητη βασίλισσα μπορεί να αμφισβητήσει την αλλόκοτη Κόκκινη Βασίλισσα και να τη μετατρέψει σε άκακο πλάσμα.

IMAGE DESCRIPTIONΣήμερα, έχοντας μόνο ελάχιστες κατ' όνομα βασίλισσες διασκορπισμένες σε ολόκληρη την Ευρώπη, η βασίλισσα του σκακιού φέρνει στο νου μια μακρινή εποχή όπου ο σεβασμός, ο θαυμασμός και ο φόβος προσφέρονταν αφειδώς σε πολυάριθμες υπαρκτές βασίλισσες. Όμως, η βασίλισσα του σκακιού προσφέρει και μια ταιριαστή εικόνα για τη θέση των γυναικών στον κόσμο. Μπήκε στο πάνθεον των έμφυλων εικόνων, μαζί με τη Μητέρα Γη, την Αμαζόνα και την Παρθένο Μαρία.

Όποια γυναίκα επιθυμεί να ακολουθήσει το παράδειγμα της βασίλισσας του σκακιού, ιδιαίτερα στη δημόσια σφαίρα, χρειάζεται να υπερέχει σε τακτική από τους άνδρες γύρω της, να είναι αμείλικτη στη μάχη, ακόμη και σκληρή όταν εiναι απαραίτητο. Είτε κληθεί να προστατεύσει τον σύζυγό της είτε όχι (σκεφτειτε τη Hillary Rodham Clintοn), θα χρειαστεί να μάθει να διαπραγματεύεται σ' ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί ο δόλος, όχι διαφορετικό από τη σκακιέρα, αν θέλει να πάει μπροστά, είτε στο σπίτι είτε στη δουλειά. Τόσο η ίδια αλλά και όσες είναι αφοσιωμενές στην ευημερία της, καλά θα κάνουν να υιοθετήσουν τη βασίλισσα του σκακιού ως προσωπικό τους έμβλημα και να προφέρουν ψιθυριστά τις τελετουργικές λέξεις: «Να ζήσει η βασίλισσα!».



Σημείωση:
Το παραπάνω κείμενο είναι απόσπασμα
από το βιβλίο της Marilyn Yalom:
Η γέννηση της βασίλισσας του σκακιού,
έκδ. «Άγρα», Αθήνα, 2009.



ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


3 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 46430

    20 Νοε 2018

    https://www.youtube.com/watch?v=5mxObXazzMo
    >>3:45-4:35

  • Ανώνυμος 46422

    19 Νοε 2018

    Για να γίνει κάποιος grandmaster στο σκάκι θα πρέπει: να αφιερωθεί σε αυτό από νωρίς και η αφοσίωσή του να έχει διάρκεια και δεύτερον πρέπει να έχει καλή μνήμη και ικανότητα να κάνει πολλούς υπολογισμούς για να μπορεί να βλέπει πολλές κινήσεις μπροστά ώστε να καταστρώνει στρατηγικές. Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλοι σκακιστές έχουν υψηλό IQ διότι τα πάνε καλά σε αυτά τα συγκεκριμένα τεστ για τη μέτρηση του IQ.
    Η βασική διαφορά κατά τη γνώμη μου μεταξύ ανδρών και γυναικών στο σκάκι είναι κοινωνικής φύσεως. Οι γυναίκες στα πλαίσια της κοινωνίας έχουν κάπως διαφορετικές προτεραιότητες από τους άνδρες. Συμφωνώ με τον Laszlo Polgar "κάθε υγιές παιδί, αγόρι ή κορίτσι, μπορεί να εκπαιδευτεί να φτάσει σε επίπεδα ιδιοφυίας σε κάποιο επιλεγμένο πεδίο", όπως και με την Xie Jun.

    Προτεινόμενες ταινίες:

    Pawn Sacrifice (2014)
    https://www.imdb.com/title/tt1596345/
    https://www.youtube.com/watch?v=L8MlGHJKAuM

    Searching for Bobby Fischer (1993)
    https://www.imdb.com/title/tt0108065/

    Queen to Play (2009)
    https://www.imdb.com/title/tt1082009/

    Magnus Carlsen Vs. Kasparov:
    https://www.youtube.com/watch?v=WjEmquJhSas

    Can we get serious now?
    https://www.youtube.com/watch?v=N1fVL4AQEW8
    ;)

  • Ανώνυμος 46419

    18 Νοε 2018

    Η συμβουλή προς τις γυναίκες να ακολουθήσουν το παράδειγμα της βασίλισσας στο σκάκι για να πάνε μπροστά, ελάχιστη σχέση έχει με την πραγματικότητα, καθόσον η γυναίκα είναι ανθρώπινο πλάσμα και πέρα από την λογική της και τις στρατηγικές που πρέπει να κατέχει, είναι ένα πλάσμα με συναισθηματική ευφυία, αγάπη, επιθυμία για να ερωτευτεί (όπου καταρρέει σχεδόν η λογική) καλοσύνη, ζήλια, μίσος, συμπάθεια, αισθήματα εκδίκησης, χαρά, λύπη, ανάγκη για επιλεκτική λήθη, αυτοθυσίας και πολλά άλλα που δεν γίνεται να τα απαριθμήσω. Στο σκάκι, η βασίλισσα είναι απόλυτα"ψυχρή," και δεν είναι ο μόνος παίκτης. Συνεργάζεται μαζί με τα άλλα κομμάτια για ένα σκοπό. Την νίκη, πάση θυσία. Στην πραγματική ζωή, η γυναίκα συχνά είναι ολομόναχη, μέσα σε έναν πιθανώς εχθρικό περίγυρο, στον οποίο ίσως πρέπει να επιλέξει την ήττα της, σαν μοναδικό δρόμο προς την νίκη. Δεν έχουμε παρά να στραφούμε προς την λογοτεχνία και την ποίηση ή την ζωγραφική, για να δούμε γυναίκες που δεν είχαν και μεγάλη σχέση με την βασίλισσα στο σκάκι. Πόσα έργα τέχνης και πολιτισμού θα είχαμε στερηθεί , με την βασίλισσα - στο σκάκι σαν γυναικείο πρότυπο. Παρ' όλα αυτά, είναι μια πρωτότυπη συμβουλή!