Ελεύθερη Έρευνα – www.freeinquiry.gr – ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ, ΣΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ

ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ,
ΣΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ
ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟ

Η φιλοσοφία της ευτυχίας


Επίκουρος: Πρόκειται για ένα φιλόσοφο που μας βοηθά να σκεφτούμε για το χρήμα, τον καπιταλισμό και τις ξέφρενα καταναλωτικές κοινωνίες μας.

Αυτό που έκανε διάσημο τον Επίκουρο ήταν το ότι πέρασε τη ζωή του προσπαθώντας να απαντήσει σε μια μεγάλη απορία: Τι κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους;

Οι φιλόσοφοι πριν από αυτόν είχαν εξετάσει εκτενώς το τι μπορεί να κάνει τους ανθρώπους καλούς. Ο Επίκουρος προτιμούσε να εξετάζει τι είναι διασκεδαστικό.


Επικουρισμός κατά τη ρωμαϊκή εποχή.
Οι περισσότεροι φιλόσοφοι χρησιμοποίησαν τη φιλοσοφία για να κάνουν τους ανθρώπους καλούς.
Ο Επίκουρος πίστευε ότι η φιλοσοφία θα πρέπει να κάνει τους ανθρώπους ευτυχισμένους.
Χίπις: Επικούρειες κοινότητες στην Αμερική τη δεκαετία του ΄60.

Δυστυχώς, στον κόσμο υπήρχε κακία και κατήφεια ακόμα και τότε κι όταν μαθεύτηκε ότι ο Επίκουρος ίδρυσε σχολή για τη μελέτη της ευτυχίας, οι φήμες ξεπέρασαν κάθε όριο. Έλεγαν ότι στη σχολή γίνονταν όργια κάθε νύχτα. Ένας επικριτής του έλεγε ότι ο Επίκουρος είχε φτάσει σε οργασμό 18 φορές σε μία βραδιά, σε κρεβάτι με παρθένες.

Δεν ήταν αλήθεια. Ο Επίκουρος και η ομάδα του όντως μελετούσαν την ευτυχία, αλλά το έκαναν με πολύ νηφάλιο τρόπο.

Ο φιλόσοφος είχε μόνο δύο χιτώνες και ζούσε με ψωμί, ελιές και, σε ορισμένες εξαιρετικές περιστάσεις, με τυρί. Όσον αφορά στο τι γινόταν στην κρεβατοκάμαρά του έλεγε συνεσταλμένα ότι είχε παντρευτεί τη φιλοσοφία.

Αφού μελέτησε υπομονετικά την ευτυχία για πολλά χρόνια, ο Επίκουρος έβγαλε μερικά εντυπωσιακά και επαναστατικά συμπεράσματα σχετικά με το τι χρειαζόμαστε αληθινά, για να είμαστε ευτυχισμένοι.


Νομίζουμε ότι χρειαζόμαστε χρήματα.
Πιστεύουμε υπερβολικά, ότι χρειαζόμαστε την πολυτέλεια.

Είπε, ότι κάνουμε τρία χαρακτηριστικά λάθη όταν σκεφτόμαστε την ευτυχία.

1. Καταρχάς, νομίζουμε ότι ευτυχία είναι οι ερωτικές σχέσεις. Όμως, ο Επίκουρος κοίταζε γύρω του κι έβλεπε πολλά δυστυχισμένα ζευγάρια, των οποίων η ένωση είχε υποστεί βλάβες από τη ζήλεια, τη μη κατανόηση, την απάτη και την πικρία.

Ταυτόχρονα, παρατήρησε πόσο καλύτερες είναι οι φιλίες. Το ότι οι άνθρωποι είναι τίμιοι και ανιδιοτελείς με τους φίλους τους. Φαινόταν ότι η φιλία δείχνει την καλή πλευρά της ανθρώπινης φύσης.

Το μόνο πρόβλημα που παρατήρησε ο Επίκουρος ήταν το ότι δεν βλέπουμε τους φίλους μας αρκετά.

2. Το δεύτερο πράγμα που θεωρούμε ότι χρειάζεται για την ευτυχία είναι τα πολλά χρήματα. Όμως, δεν φαίνεται να κατανοούμε τις απίστευτες θυσίες που θα πρέπει να κάνουμε για να αποκτήσουμε αυτά τα χρήματα.

Ο Επίκουρος πίστευε ότι αυτό που κάνει την εργασία να μας ικανοποιεί δεν είναι τα χρήματα, αλλά το να μπορούμε να εργαζόμαστε μόνοι ή σε μικρές ομάδες, όπως ένα αρτοποιείο ή κάποιο ναυπηγείο κι όταν νιώθουμε ότι βοηθάμε τους άλλους και με το δικό μας τρόπο κάνουμε τον κόσμο καλύτερο. Κατά βάθος, δεν θέλουμε πολλά λεφτά και κύρος, αλλά την αίσθηση ότι προσφέρουμε κάτι.

3. Και, τέλος, ο Επίκουρος παρατήρησε την εμμονή μας με την πολυτέλεια, ειδικά με τα σπίτια και τις όμορφες και γαλήνιες τοποθεσίες.

Όμως, κάτω από την αγάπη μας για την πολυτέλεια κρύβεται κάτι άλλο που προσπαθούμε να βγάλουμε έξω. Αυτό που θέλουμε είναι η αίσθηση της ηρεμίας. Θέλουμε το μυαλό μας να είναι καθαρό, κι όχι φορτωμένο με το συνηθισμένο ενοχλητικό χάος.

Όμως, το μεγάλο ερώτημα είναι: όντως η πολυτέλεια μας προσφέρει ηρεμία; Ο Επίκουρος δεν ήταν και πολύ βέβαιος.


Στις επικούρειες κοινότητες ζεις με φίλους σε μόνιμη βάση.
Όλοι στις επικούρειες κοινότητες σταμάτησαν να εργάζονται για άλλους ανθρώπους. Αποδέχτηκαν περικοπές στο εισόδημά τους με αντάλλαγμα την ικανότητά τους να επικεντρωθούν σε κοινωφελείς εργασίες. Μερικοί ασχολήθηκαν με την κτηνοτροφία, άλλοι με το μαγείρεμα, άλλοι με την κατασκευή επίπλων κ.λπ.. Είχαν πολύ λιγότερα χρήματα, αλλά περισσότερη εσωτερική ικανοποίηση.

Αφού εξέτασε την ευτυχία σε βάθος, ανακοίνωσε κάποια επαναστατικά συμπεράσματα. Χρειαζόμαστε μόνο τρία πράγματα για να είμαστε ευτυχισμένοι στη ζωή:

1. Καταρχάς, χρειάζεται να έχεις τους φίλους σου γύρω σου. Ούτε σεξ, ούτε όργια. Μόνο τους φίλους σου. Φτάνει πια το να τους βλέπεις μια στο τόσο. Αυτό που έχει σημασία είναι η επαφή σας να γίνεται τακτικά.

Έτσι, έκανε αυτό που εμείς ονειρευόμαστε να κάνουμε και δεν το καταφέρνουμε ποτέ. Αγόρασε ένα μεγάλο σπίτι κι άρχισε να ζει με όλους τους φίλους του. Ο κάθε ένας είχε το δικό του δωμάτιο και υπήρχαν και κοινόχρηστοι χώροι. Πάντα υπήρχε κάποιος ευχάριστος να του μιλήσεις στην κουζίνα.

2. Κατά δεύτερον, όλοι «κατέβασαν ταχύτητα». Όλα τα μέλη του κοινόβιου έπαψαν να εργάζονται για άλλους. Άρχισαν να παράγουν μόνοι τους. Ασχολούνταν με τη γεωργία, μαγείρευαν, έφτιαχναν αγγεία, έγραφαν.

3. Και, κατά τρίτον, ο Επίκουρος και οι φίλοι του έπαψαν να πιστεύουν ότι μπορείς να έχεις ηρεμία απλά και μόνο επειδή έχεις μία ωραία θέα. Αφοσιώθηκαν στο να βρουν την ηρεμία στο μυαλό τους, στο να περνούν χρόνο μόνοι τους, να στοχάζονται, να γράφουν αυτά που ήθελαν, να διαβάζουν, να διαλογίζονται.

Το πείραμα ήταν τόσο επιτυχημένο και τα μέλη τόσο ευτυχισμένα, ώστε η ιδέα εξαπλώθηκε με την ταχύτητα πυρκαγιάς. Επικούρειες κοινότητες δημιουργήθηκαν σε όλη τη Μεσόγειο. Στο αποκορύφωμα του κινήματος, υπήρχαν 400.000 άνθρωποι, που ζούσαν σε κοινόβια, από την Ισπανία μέχρι την Παλαιστίνη.

Η χριστιανική Εκκλησία ήταν αυτή που έφερε το τέλος, τον 5ο αιώνα. Όμως, μάλλον σεβόταν αυτές τις κοινότητες διότι τις μετέτρεψε σε μοναστήρια. Αυτά που ξέρουμε ως μόνες είναι επικούρεια κοινόβια με χριστιανικό επίχρισμα.


Οι κοινότητες των επικούρειων εξαπλώθηκαν σε όλη τη Μεσόγειο και απέκτησαν χιλιάδες οπαδούς μέχρι την επικράτηση του χριστιανισμού. Ακόμα και τότε όμως, κατ΄ουσία επιβίωσαν, όταν πολλές από αυτές μετατράπηκαν σε μοναστήρια.
Ο κομμουνισμός αποτελεί μια πιο αυταρχική και λιγότερο χαρούμενη εκδοχή του επικουρισμού.

Άλλο ένα ενδιαφέρον γεγονός: Η διδακτορική διατριβή του Μαρξ είχε θέμα τον Επίκουρο κι αυτό που αποκαλούμε κομμουνισμό, το γιγάντιο, αυστηρό σύστημα όπου λείπουν οι απολαύσεις, είναι μία διογκωμένη, διεφθαρμένη κι όχι πολύ επιτυχημένη εκδοχή της επικούρειας φιλοσοφίας.

Η πραγματική κληρονομιά του Επίκουρου είναι το ότι οι άνθρωποι δεν τα καταφέρνουν καλά στο να είναι ευτυχισμένοι. Κυρίως, επειδή πιστεύουν ότι είναι πολύ εύκολο. Νομίζουμε ότι έχει να κάνει με το σεξ, το χρήμα, την πολυτέλεια. Θέλουμε απλώς να αποκτήσουμε και να διασφαλίσουμε όλα αυτά.

«Όχι», λέει ο Επίκουρος. Σκεφτείτε τις στιγμές που σας φέρνουν αληθινή ευτυχία και θα δείτε ότι δεν έχουν σχέση με αυτά. Να έχετε το θάρρος να αλλάξετε τη ζωή σας σύμφωνα με τις στιγμές που όντως προσφέρουν ικανοποίηση.


Ένας μεγάλος αριθμός διαφημίσεων στις μέρες μας, επικεντρώνεται στα τρία πράγματα,
που ο Επίκουρος προσδιόρισε ως ψεύτικα θέλγητρα ευτυχίας: ρομαντική αγάπη, επαγγελματικό στάτους και πολυτέλεια.

Μπορείτε να καταλήξετε να ζείτε πολύ διαφορετικά. Στην εξοχή, με λίγο τυρί, δύο χιτώνες, λίγα βιβλία φιλοσοφίας και μερικούς καλούς φίλους στην άλλη άκρη του διαδρόμου.




Σημείωση:
Το παραπάνω άρθρο
βασίστηκε στην ταινία για τον Επίκουρο
της ιστοσελίδας theschooloflife.com.




ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


22 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 45045

    14 Φεβ 2018

    ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΒΡΕ ΛΕΒΕΝΤΕΣ ΜΟΥ ΛΕΤΕ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ;

    ΔΕ ΜΠΑ ΝΑ ΛΙΩΝΟΥΝ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ, ΑΡΚΕΙ ΕΓΩ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΑ

    ΑΣ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΑΣ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕ ΜΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΖΩΗ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛ-ΛΗΝΕΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΝΑ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΚΑΙ ΟΣΟ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΑΘΟΣ

    ΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ, ΘΑ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

    ΑΣ ΚΑΚΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΤΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΛΑ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΘΕΟΣ, ΤΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΑΤΑ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΤΑΝ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ ΘΑ ΚΑΤΑΛΕΙΞΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ, ΜΗΝ ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΛΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ

    ΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΣΤΕΓΟΙ Ή ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗΣ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛ-ΛΗΝΑΣ ΘΕΟΣ

    ΤΟΣΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙ ΟΙ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΛΙΩΝΟΥΝ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ, ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΖΟΥΝ ΜΙΚΡΟΨΥΧΟΙ, ΝΑ ΚΑΚΟΠΟΙΟΟΥΝΤΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥΣ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΙΑΣΤΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ

    ΠΑΨΤΕ ΝΑ ΕΓΩΙΣΤΟΦΕΡΝΕΤΕ


    ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ

  • Ανώνυμος 45036

    13 Φεβ 2018

    Ανώνυμος 45019 Το κόλλημα σου με τον Bielidopoulos σε προδίδει εθνικισταρά Παπαδόπουλε, σταμάτα να σχολιάζεις, γελάμε μαζί σου.

  • Ανώνυμος 45019

    13 Φεβ 2018

    Έχει απόλυτο δίκιο η Ελιεύθερη Έρεβνα. Στους επικούριους κήπους πίστευαν σε εξ\' αποκαλύψεως \"αλήθειες\", έκαναν τρεις δοξολογίες κι εκατό μετάνοιες την ημέρα, έβριζαν (προς τα έξω) την ομοφυλοφιλία αλλά την εξασκούσαν (στα του κοινοβιακού οίκου τους), έκλεβαν τους χωριάτες για τρώνε βασιλικά οι ίδιοι, οργάνωναν κανένα θαυματάκι για να μαζεύουν φράγκα από το πόπολο κλπ. Γι\' αυτό οι επικούρειες κοινότητες έμοιαζαν τόσο πολύ με μοναστήρια. Άλλο ένα εκληκτικά έγκυρο και επιστημονικό άρθρο της Ελιεύθερης Έρευνας για αναγνώστες με το άφθαστο επίπεδο ενός Μπιελιγδόπουλου.

  • Ανώνυμος 44996

    12 Φεβ 2018

    Ανώνυμος 44987

    Τον Ρωμαίκό θες να πείς, Παπαδόπουλε. Με το σχόλιο σου ως Ανώνυμος 44880 πάντως μας κάλυψες. ΥΓ έρεβνα ή έρευνα; Μάθε λίγη ορθρογραφία εθνικισταρά και μετά μπες να ξανασχολιάσεις.

  • Ανώνυμος 44987

    11 Φεβ 2018

    Χρειαζόμαστε κι άλλα τέτοια σοβαρά αρθρα, που αποδεικνύουν ότι ο χριστιανισμός διέσωσε τον ελληνικό πολιτισμο. Μπράβο στην ελιεύθερη έρεβνα. Βοήθειά μας.

  • Ανώνυμος 44986

    11 Φεβ 2018

    Μακάκας 44982 επιμένει.

  • Ανώνυμος 44982

    11 Φεβ 2018

    Ξεχάσατε να γράψετε ότι στις επικούρειες κοινότητες αυτομαστιγώνονταν κιόλας. Κι ότι αυτοευνουχίζονταν επίσης. Κι ότι υπήρχαν επικούρια μοναστήρια αρρένων και θηλέων. Επίσης ότι έκαναν και κλειτοριδεκτομές. Αλλά ακόμα κι έτσι είναι φοβερό άρθρο (ειδικά με τις επεξηγήσεις του Μπιελιγδόπουλου).

  • Ανώνυμος 44969

    9 Φεβ 2018

    44966: Καμμένος είσαι ρε φίλε. Άλλα λέει το άρθρο κι άλλα θες να καταλάβεις εσύ. Βγάλε τις αρχαιόκαβλες τσίμπλες από το μυαλό σου κι ίσως καταλάβεις, αν και δύσκολο μου φαίνεται και θα συμφωνήσω με τον Bielidopoulos.

  • Bielidopoulos

    9 Φεβ 2018

    Τί έγινε μπουρδολόγε 44966. Σου προσέβαλλαν κάτι; Την ιδεολογία; Δεν έγραψα τίποτε από όσες αρλούμπες παραθέτεις εν είδει επιχειρηματολογίας. Τί να επιχειρηματολογήσεις βρε κακομοίρη. Φάε εκεί την κρεμούλα σου.
    Θα έγραφα και άλλα, αλλά ξέρω ότι δεν έχει σημασία, διότι είναι χάσιμο χρόνου. Ό,τι και να γράψω, κάποια κοτσάνα θα πετάξεις.

  • Ανώνυμος 44966

    9 Φεβ 2018

    Έχει απόλυτο η Ελιεύθερη Έρεβνα. Στους επικούριους κήπους πίστευαν σε εξ\' αποκαλύψεως \"αλήθειες\", έκαναν τρεις δοξολογίες κι εκατό μετάνοιες την ημέρα, έβριζαν (προς τα έξω) την ομοφυλοφιλία αλλά την εξασκούσαν (στα του κοινοβιακού οίκου τους), έκλεβαν τους χωριάτες για τρώνε βασιλικά οι ίδιοι, οργάνωναν κανένα θαυματάκι για να μαζεύουν φράγκα από το πόπολο κλπ. Γι\' αυτό οι επικούρειες κοινότητες έμοιαζαν τόσο πολύ με μοναστήρια. Άλλο ένα εκληκτικά έγκυρο και επιστημονικό άρθρο της Ελιεύθερης Έρευνας για αναγνώστες με το άφθαστο επίπεδο ενός Μπιελιγδόπουλου.

  • Ανώνυμος 44949

    8 Φεβ 2018

    Λουπου η συγγραφεας,,,,ξαδερφη του Λουπου του ρουμανου που ειχε ο παναθηναικος.........παντως σιγουρα είναι βλαχικο επωνυμο ....ρωμια δηλαδή..............ως προς το θεμα .......Ανουσιο ...ομοιο με συζητηση ρωμιων στο καφενειο ......γνωση αχρηστη ,,,,,ποιο το ωφελος δηλαδή ??......η αξια του οπισθιου Επικουρου είναι δεδομενη σε αυτους που θαυμαζουν αρχαια ζομπι.........νέο φιλοσοφιες ρωμιων για υπνωση πνεύματος ,,,,,πιο χρησιμο θα ηταν να μας πει η κυρια Λουπου την συνταγή για την μυζηθρα η την φετα μιας και είναι από μερη που παραγουν τετοια προιοντα και ας αφησει τις επιμέρους Επικουριες αερολογιες........ένα μιξερ που εχει μεσα επικουρο μαρξ καζαντιδη και μαραντονα ..δεν είναι τιποτα άλλο παρα κλαιν μαιν

  • Bielidopoulos

    7 Φεβ 2018

    http://health.in.gr/news/various/article/?aid=1500196584
    https://www.youtube.com/watch?v=099gcJFEsuA

    Οι γνωστές αερολογίες των ρωμιών, ευχολόγια, υποσχέσεις, παχιά λόγια, αλλά καθόλου ουσία.
    Και ποια είναι στην προκειμένη περίπτωση (επικουρισμός) η ουσία; Μα φυσικά η μείωση των επιθυμιών και προσδοκιών (που φυσικά προυποθέτει μείωση του εγώ). Αυτάρκεια επιτυγχάνεται με λιτό βίο και να είναι κάποιος ικανοποιημένος με τα λίγα, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να επιτευχθεί ψυχολογικά η αυτάρκεια. Για πέστε τα αυτά σε αυτούς που κάθονται και σας ακούνε. Όλα τα άλλα είναι παπαρίτσες και αερολογίες. Αλήθεια αυτοί οι κουστουμάτοι που αερολογούν και αλληλοσυγχαίρονται (6:30) θα μπορούσαν άραγε να ζήσουν κοινοβιακά; Φυσικά όχι, αέρα πουλάνε. Υποπτεύομαι δε ότι προσπαθούν να αντικαταστήσουν το βάθος της σύγχρονης ψυχολογίας με επιφανειακές γνώσεις περί επικούρειας φιλοσοφίας.

  • Ανώνυμος 44880

    4 Φεβ 2018

    ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΒΡΕ ΛΕΒΕΝΤΕΣ ΜΟΥ ΛΕΤΕ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ;

    ΔΕ ΜΠΑ ΝΑ ΛΙΩΝΟΥΝ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΣΤΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ, ΑΡΚΕΙ ΕΓΩ Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΝΑ ΕΙΜΑΙ ΚΑΛΑ

    ΑΣ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ ΚΑΙ ΑΣ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕ ΜΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΖΩΗ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛ-ΛΗΝΕΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΝΑ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΚΑΙ ΟΣΟ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΑΘΟΣ

    ΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ, ΘΑ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

    ΑΣ ΚΑΚΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ, ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΣΙΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑΣ ΘΕΟΣ ΔΕΝ ΤΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΚΑΛΑ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΕΙ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ ΚΑΛΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΘΕΟΣ, ΤΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΣ ΑΦΗΝΕΙ ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΑΤΑ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΟΤΑΝ ΜΕΓΑΛΩΣΟΥΝ ΘΑ ΚΑΤΑΛΕΙΞΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΠΑΝΕ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ, ΜΗΝ ΤΑ ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΛΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ

    ΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΣΤΕΓΟΙ Ή ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΞΑΘΛΙΩΣΗΣ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΠΟΥ ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΚΑΛΟΠΕΡΝΑΜΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛ-ΛΗΝΑΣ ΘΕΟΣ

    ΤΟΣΑ ΘΑΥΜΑΤΑ ΜΑΣ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙ ΟΙ ΓΕΡΟΝΤΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΛΙΩΝΟΥΝ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ, ΚΑΛΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΙ ΝΑ ΖΟΥΝ ΜΙΚΡΟΨΥΧΟΙ, ΝΑ ΚΑΚΟΠΟΙΟΟΥΝΤΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥΣ, ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΙΑΣΤΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ

    ΠΑΨΤΕ ΝΑ ΕΓΩΙΣΤΟΦΕΡΝΕΤΕ


    ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ

  • Ανώνυμος 44809

    4 Φεβ 2018

    Ανώνυμος 44798

    Δώσε διεύθυνση Ρωμιέ και θα τα πούμε απο κοντά. Την πραγματική σου όμως και όχι πάλι τα (Γιώτας) κτλ. Ως τότε όμως συνέχεισε τους λεονταρισμούς σου στο διαδύκτιο, τζάπα μάγκα. Συμφωνώ πάντως, είσαστε Ρωμιοί πανσπερμία λαών κατάλοιπα Οθωμανών Χριστιανών και όχι Έλληνες.

  • Ανώνυμος 44804

    4 Φεβ 2018

    Στις κοινωνίες υπάρχουν οι λεγόμενες παραγωγικές δυνάμεις και παραγωγικά μέσα. εποικοδομητική αντίσταση και αντίδραση. Πούτσες μπλε. γκριναρα Bielidopoulina φρου φρου. 662 ΜΥΘΟΥΣ ΤΟΥ ΠΡΩΚΤΟΥ:Φτωχομπινεδιάρικες ἀντιπαραθέσεις να τσουβαλιαζόμαστε άμον Λέςς ζαρόν…(σάν αποσυνθετικά πτωματικές ζάρες Λάζαρου ‘’Χαβαλέ’’

  • Ανώνυμος 44802

    4 Φεβ 2018

    @44799
    Κοιτάξου στον καθρέπτη. Θα δεις το πρόβλημα.

  • Ανώνυμος 44799

    4 Φεβ 2018

    Όσες φορές σου λένε κάτι, όλο φάε την κρεμούλα σου λες. Ρούφα κι εσύ τ΄αυγό σου. Ωραία συζήτηση....

  • Ανώνυμος 44798

    4 Φεβ 2018

    θαρθειτε αυριο στο συνταγμα να μας τα πειτε απο κοντα σε μας τους ρωμιους αυτα που γρφετε εδω μεσα ρε σφαλιαρες λιμπεράλες?
    αν δεν ερθετε θαρθουμε εμεις σε σας λιαν συντομως...χεχεχε

  • Bielidopoulos

    3 Φεβ 2018

    Να τεκμηριώσω τί ακριβώς αστέρι μου. Έχεις κάτι να πεις όσον αφορά το θέμα που έθεσα; Αν δεν έχεις φάε εκεί χάμω την κρεμούλα σου στο καφενεδάκι. Ανίατη διανόηση των Εξαρχείων..

    Βλέπεις ρωμιό; Σε είδε πρώτος!
    lol

  • Ανώνυμος 44794

    3 Φεβ 2018

    Δεν τα γράφεις κανένα άρθρο ρε φίλε; Τεκμηρίωσέ τα και γράφτα μας αναλυτικά, να τα καταλάβουμε και να σου σχολιάσουμε. Τι να λεμε τώρα, καφενειακά;

  • Bielidopoulos

    3 Φεβ 2018

    Τροφή για σκέψη:
    Στις κοινωνίες υπάρχουν οι λεγόμενες παραγωγικές δυνάμεις και παραγωγικά μέσα. Αυτά συνήθως ελέγχονται από μια μειοψηφία ατόμων. Τα μέσα παραγωγής (από σούπερμάρκετ έως ορυχεία και εργοστάσια) παράγουν συνεχώς πλούτο διότι τα άτομα της κοινωνίας τα έχουν ανάγκη για να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Αυτοί που καρπώνονται το μεγαλύτερο όφελος από τα μέσα παραγωγής είναι μια μειοψηφία πλουσίων ξοδεύοντας συνεχώς χρήμα μια και τα μέσα παραγωγής παράγουν συνεχώς κέρδος (και παράγουν συνεχώς κέρδος διότι όλοι τα χρησιμοποιούν). Και εδώ έρχεται μια ενδιαφέρουσα ιδέα: γιατί τα μέσα παραγωγής να μην ελέγχονται και να μην ανήκουν στο λαό; Η ιδέα θεωρητικά είναι άριστη. Λέγεται κομμουνισμός. Τα άτομα θα εργάζονται σε κολλεκτίβες και το κράτος που ελέγχει τα μέσα παραγωγής φροντίζει για όλες τις βασικές τους ανάγκες. Θεωρητικά όλα μια χαρά. Πρακτικά έχει δοκιμαστεί στην ανατολική Ευρώπη και στη Ρωσία και έχει καταρρεύσει. Στα κομμουνιστικά καθεστώτα η δύναμη από τους πλούσιους πέρασε στην κρατική γραφειοκρατία. Οι γραφειοκράτες κατέληξαν να προσποιούνται ότι πληρώνουν τους εργαζόμενους και οι εργαζόμενοι κατέληξαν να προσποιούνται ότι εργάζονται. Μετά την κατάρρευση μεγαλοστελέχη της κρατικής γραφειοκρατίας επάνδρωσαν την ντόπια μαφία και την οικονομική ολιγαρχία. Ο Πούτιν είναι ένας εξαιρετικά επιτυχημένος πολιτικός ηγέτης διότι υποστηρίζει δυναμικά και με επιτυχία τα συμφέροντα της ρωσικής πλουτοκρατίας που νέμεται τα κέρδη από τις πρώτες ύλες (πετρέλαιο, φυσικό αέριο, μέταλλα) που εξάγει η Ρωσία. Έτσι δεν υπάρχει λόγος οι ρώσοι ολιγάρχες να τον αλλάξουν, για αυτό και είναι επιτυχημένος πολιτικός.
    Πάμε τώρα στο άρθρο. Αυτοί που το έγραψαν (theschooloflife.com.) ισχυρίζονται ότι ο κομμουνισμός είναι μια όχι επιτυχημένη εκδοχή της επικούρειας φιλοσοφίας. Όμως εδώ τίθεται ένα ερώτημα: ας υποθέσουμε ότι εφαρμοζόταν σε μεγάλη κλίμακα ο επικουρισμός, τί θα άλλαζαν σε σχέση με τον εφαρμοσμένο κομμουνισμό; Καλά τα ωραία λόγια και τα ευχολόγια, αλλά στην πράξη τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Ειδικά στην εποχή της εξειδίκευσης και της τεχνοκρατίας στην οποία ζουμε. Δηλαδή τί επιπλέον έχει ο επικουρισμός που δεν το εφάρμοσε ο κομμουνισμός για να διασωθεί; Περιμένω σχόλια. Είμαι ανοικτός σε νέες ιδέες, θεωρίες και επιχειρήματα, όσο ζούμε μαθαίνουμε. Δεν είμαι Γλέζος που πετάει μια αρλούμπα και αναμένει από τους υπόλοιπους να τον υποστηρίξουν.
    https://www.youtube.com/watch?v=Z8RPG9WXKqA

    ΥΓ1: Εάν όντως ισχύει ότι τα επικούρεια κοινόβια μετατράπηκαν από τον χριστιανισμό σε μοναστήρια θα πρέπει να αναλογιστούμε τί θα γινόταν αν δεν μετατρέπονταν σε μοναστήρια. Πιθανών θα εξαφανίζονταν. Μην είστε σίγουροι ότι θα επιβίωναν. Αλλά για να το καταλάβει κανείς αυτό θα πρέπει να μελετήσει τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες της εποχής συν τη μεγάλη μετανάστευση των λαών που επέφερε το τέλος του δυτικού ρωμαικού κράτους.
    ΥΓ2: Παρεμπιπτόντως ρίξτε μια ματιά στο επεισόδιο Majority Rule της sci-fi σειράς The Orville.

  • Bielidopoulos

    1 Φεβ 2018

    Ο Επίκουρος έχει ξανασυζητηθεί στα σχόλια εδώ:
    https://www.freeinquiry.gr/single-post.php?id=3755
    https://www.freeinquiry.gr/single-post.php?id=4013

    Βεβαίως τα περί λιτού βίου και μείωση των φιλοδοξιών, της κατασκευής ολοένα μεγαλύτερων αναγκών και των υψηλών στόχων που ούτως ή άλλως δεν πρόκειται ποτέ να επιτευχθούν, είναι σωστά. Αλλά έχω την εντύπωση ότι οι συντελεστές του theschooloflife.com τα εξιδανικεύουν κάπως, θέλοντας να παρουσιάσουν τα δικά τους ιδανικά και οράματα. Ίσως να ψάχνουν συνταγές ευτυχίας ή μια θεωρητική φυγή από την αγχωτική και πιεστική καθημερινότητα. Την φιλία την εξύψωσε διότι μείωσε τη συμμετοχή στην πολιτική και το ότι είναι κάποιος φίλος δεν σημαίνει ότι σου είναι τίμιος και ανιδιοτελής. Άλλες εποχές τότε, διαφορετικές από την εποχή του Δημόκριτου. Το ότι ο κομμουνισμός είναι εκδοχή του επικουρισμού είναι κάτι που μάλλον δεν ευσταθεί. Ο Μαρξ στη διατριβή του έψαχνε τις διαφορές Δημόκριτου και Επίκουρου. Για να μην τα πολυλογώ, δύο αποσπάσματα από το \"Τρεις μεγάλοι στοχαστές της αρχαιότητας - Δημόκριτος, Επίκουρος, Λουκρήτιος\" του Πωλ Νιζάν (εκδ. Αναγνωστίδη):

    Στα χρόνια του Πλάτωνα ήταν ακόμα δυνατό να θέλουν τη συλλογική σωτηρία της κοινωνίας. Στα χρόνια του Επίκουρου δεν αποθυμιέται πια παρά μονάχα η ατομική σωτηρία του ανθρώπου. Όλες οι θεωρίες ύστερα από τον Αριστοτέλη δεν σκόπευαν να αποκαταστήσουν τις κοινωνικές αξίες, αλλά μονάχα την ευτυχία του κάθε ανθρώπου. Σε τούτο βρίσκεται η μεγάλη στροφή και η πισοδρόμηση του ελληνικού στοχασμού.
    Ο Επίκουρος μιλά για την ευτυχία σαν μια ανάγκη.
    Δεν ενδιαφέρεται για τη θεία δικαιοσύνη, για τη διαλεκτική σαν τον Πλάτωνα, για αντιδραστικές Ατλαντίδες, για πρότυπες πολιτείες.
    Γύρω στο 300 κανένας δεν λογάριαζε τη δικαιοσύνη, το καθήκον, την αρετή, την πρόοδο: δεν είναι τούτες αξίες που στέκουν σε κοινωνίες που αποτελούνται από απελπισμένους. Θέλουν μονάχα να \"σωθούν\". Αυτό που είναι μεγάλο στον Επίκουρο βρίσκεται στο ότι δεν προτείνει, διόλου όπως θα το κάνει υστερότερα ο χριστιανισμός, μια σωτηρία που αποτελεί φυγή στον ουρανό, αλλά μια επίγεια προσπάθεια.

    Άσχετα από το καθαρά θεωρητικό μέρος της διδασκαλίας του, υποστηρίζει την ιδέα του \"κοινωνικού συμβολαίου\", ιδέα που τη βρίσκουμε σε μερικούς σοφιστές. Ζώντας σε εποχή παρακμής που χαρακτηριστικό της είναι ο πολιτικός κάματος, προπαγανδίζει την ιδέα της φιλίας και της αταραξίας. Για να πετύχουν οι άνθρωποι την αταραξία πρέπει να απέχουν από την πολιτική. Πρέπει, τόνιζε, να \"ξεσκλαβωθείς από τα δεσμά των ματαιοτήτων και της πολιτικής\" και \"να ζεις απαρατήρητα\" (λάθε βιώσας). Οι αντιλήψεις αυτές είναι φανερό πως αντανακλούν τις αντιλήψεις της δημοκρατικής μερίδας των δουλοχτητών που είχε χάσει κάθε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις της και έτσι δεν έβλεπε καμιά πολιτική διέξοδο στην κρίση που περνούσε. Για αυτό έπεσε στην παθητική ενατένιση της κατάστασης και συνακόλουθα είχε χάσει τη μαχητικότητά της.