Ο ΕΡΝΟ
ΚΑΙ Ο ΚΥΒΟΣ ΤΟΥ

Πώς γεννήθηκε
μια διεθνής εμμονή


Είναι μικρός, χωράει στην παλάμη, έχει έξι χρώματα, αλλά δεν σχεδιάστηκε ποτέ για παιχνίδι. Ο Κύβος του Ρούμπικ είναι ένα μικρό κουτί πολυπλοκότητας και πρόκλησης.

Η επιτυχία αυτού του θρυλικού αντικειμένου δεν ήταν ποτέ κάτι βέβαιο. Η ιστορία της δημιουργίας του είναι πραγματικά ένας γρίφος.

Άνοιξη 1974, Βουδαπέστη Ουγγαρίας. Ο Έρνο Ρούμπικ είναι καθηγητής Αρχιτεκτονικής στη χώρα του Ανατολικού Μπλοκ. Του αρέσουν οι δημιουργικές τεχνικές στη διδασκαλία της Γεωμετρίας και του χώρου. Του αρέσει να φτιάχνει μοντέλα, να δημιουργεί παζλ, να σκέφτεται προκλήσεις για το χώρο και να βρίσκει λύσεις.

Τελευταία του πρόκληση είναι ένα τρισδιάστατο μοντέλο, που οι πιο πολλοί το θεωρούν αδύνατο. Ένας κύβος από μικρότερους κύβους, που περιστρέφονται χωρίς να διαλύεται η δομή του αντικειμένου. Σκέφτεται ότι θα βοηθάει τους φοιτητές του να καταλάβουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στο σχέδιο. Το έργο είναι τόσο δύσκολο, που εκνευρίζει ακόμα και τον πανέξυπνο καθηγητή.



Είναι πραγματικά δύσκολο μηχανικά να βρεις έναν τρόπο να κινηθούν οι μεμονωμένοι κύβοι ανεξάρτητα, χωρίς να διαλυθούν τα επιμέρους κομμάτια.

Μετά από μήνες δοκιμών και σφαλμάτων ο Έρνο επιτέλους βρίσκει μία πολύ έξυπνη λύση. Δημιουργεί έναν κύβο, που φαίνεται να αποτελείται από 27 μικρότερους. Το μυστικό όμως για να μην διαλύεται είναι ένα κεντρικό κομμάτι με τρεις άξονες. Γύρω από αυτούς περιστρέφονται τα άλλα κομμάτια.

Για να οπτικοποιηθούν οι κινήσεις του κύβου βάζει σε κάθε πλευρά αυτοκόλλητα διαφορετικού χρώματος. Όταν ξεκινάει όμως να το περιστρέφει, τα αυτοκόλλητα ανακατεύονται. Ξαφνικά, τα χρώματα στις πλευρές δεν είναι πια τα ενιαία χρώματα. Είναι πλέον άνω κάτω.

Η τοποθέτηση στην αρχική τους θέση μοιάζει σχεδόν αδύνατη κι ο Έρνο παθαίνει εμμονή με τη λύση του προβλήματος. Του πήρε ένα μήνα με συνεχείς προσπάθειες και λάθη για να φτάσει στα ενιαία χρώματα στο πλάι.

IMAGE DESCRIPTIONΟ Έρνο υπολογίζει ότι ο κύβος του έχει πάνω από 43 πεντάκις εκατομμύρια πιθανούς συνδυασμούς, ένας αριθμός πιο μεγάλος από τα άστρα στο Γαλαξία μας.

Σύντομα, ο καθηγητής σκέφτεται ότι ο γρίφος του θα βρει θαυμαστές πέρα από την αίθουσα. Αν τον συνάρπασε εκείνον τόσο ίσως να συνάρπαζε και άλλους ανθρώπους. Ο Έρνο αποφασίζει να προωθήσει την απίστευτη εφεύρεση του όχι ως μέθοδο διδασκαλίας, αλλά ως παιχνίδι. Την αποκαλεί: «Μαγικό Κύβο». Συνεργάζεται με μια ουγγρική εταιρεία και παράγει 10.000 κομμάτια.

Όταν κυκλοφορεί όμως ο Μαγικός Κύβος, τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά. Στην Ουγγαρία της σοβιετικής εποχής ήταν δύσκολο να πουληθεί κάτι τόσο μη λειτουργικό. Χάθηκε το ενδιαφέρον. Ο Έρνο Ρούμπικ πουλά λιγότερους από τους μισούς μαγικούς κύβους του. Το μόνο μέρος που ίσως βρει την επιτυχία είναι στη Δύση. Με την Ουγγαρία όμως πίσω από το Σιδηρούν Παραπέτασμα είναι αδύνατο να εξαχθεί το παιχνίδι. Ο Έρνο λοιπόν, επιστρέφει στη διδασκαλία. Ο Μαγικός Κύβος δεν φαίνεται να έχει μέλλον και ουσιαστικά προχωρά στη ζωή του.

Το 1978 ο Μαγικός Κύβος θα έχει μια δεύτερη ευκαιρία για επιτυχία. Ένας επιχειρηματίας από την Αυστρία, ο Τίμπορ Λάκζι, βρίσκεται σε κάποιο καφέ της Βουδαπέστης, όταν κάτι ασυνήθιστο τραβά το βλέμμα του. Αυτό που βλέπει είναι έναν από το προσωπικό, που έχει ένα Μαγικό Κύβο. Ο Λάκζι αμέσως εντυπωσιάζεται. Πείθεται ότι ο κύβος είναι το έργο μιας ιδιοφυίας. Ρωτά αν μπορεί να τον έχει. Τον συναρπάζουν τα μαθηματικά και προσφέρει ένα δολάριο γι΄ αυτό τον κύβο.

Ο Λάκζι εντοπίζει το δημιουργό του παιχνιδιού. Όταν γνωρίζει τον Έρνο και μαθαίνει τις απογοητευτικές πωλήσεις, λέει ότι με τις διασυνδέσεις του στη Δύση μπορεί να τον μετατρέψει σε επιτυχία. Οι δύο άντρες συνεργάζονται. Μέσα σε ένα χρόνο έχει την ευκαιρία να τον δείξει σε υπεύθυνους της εταιρείας παιχνιδιών Ideal. Είναι μία από τις κορυφαίες κατασκευάστριες παιχνιδιών στις ΗΠΑ.

IMAGE DESCRIPTIONΟι υπεύθυνοι της εταιρείας Ideal το βλέπουν και τρελαίνονται. Η εταιρεία πιστεύει ότι ο γρίφος χρειάζεται ένα πιο μυστηριώδες όνομα για να προσελκύσει την προσοχή. Συνειδητοποιούν ότι το «Μαγικός Κύβος» είναι πολύ γενικό. Αυτό που τελικά σκέφτονται είναι κάτι εντελώς καινούργιο. Του δίνουν το όνομα του δημιουργού: «Κύβος του Ρούμπικ» και βάζουν ένα ριψοκίνδυνο στοίχημα ότι θα αποκτήσει θαυμαστές. Κάνουν παραγγελία ενός εκατομμυρίου κύβων.

Το στοίχημα αποδίδει. Οι θετικές απόψεις κάνουν τον Kύβο του Ρούμπικ μια τεράστια επιτυχία. Ο γρίφος δίνεται σε φίλους και γεννιέται μια διεθνής εμμονή. Γίνεται μια από τις τρέλες. Όλοι έπρεπε να έχουν έναν. Η δημοτικότητα του παιχνιδιού κάνει τον Ρούμπικ τον πρώτο αυτοδημιούργητο εκατομμυριούχο της Ουγγαρίας.

Η επιτυχία του κύβου του Ρούμπικ ήταν κάτι που ούτε φανταζόταν ο Έρνο. Σήμερα, πάνω από 350 εκατομμύρια κύβοι του Ρούμπικ έχουν πουληθεί παγκοσμίως κάνοντάς τον το εμπορικότερο παιχνίδι παγκοσμίως.

Είναι μια απόδειξη ενός απρόσμενου φαινομένου και της ιδιοφυίας που το σκέφτηκε.


ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


2 ΣΧΟΛΙΑ

  • Bielidopoulos

    9 Μαρ 2018

    Ρομπότ λύνει τον κύβο του Ρούμπικ σε 0,38 δευτερόλεπτα:
    https://www.youtube.com/watch?v=nt00QzKuNVY

  • Bielidopoulos

    5 Φεβ 2018

    Αν και είναι μεγάλος ο συνολικός αριθμός συνδυασμών, μπορεί να λυθεί μέσα σε μερικά λεπτά ακολουθώντας οδηγίες που λέγονται αλγόριθμοι.
    Για λιγότερο χρόνο απαιτείται φυσικά πολύ εξάσκηση.
    https://www.youtube.com/watch?v=XwNUmnDu1r8

    Πλέον ο κύβος 3x3 θεωρείται εύκολος:
    https://www.youtube.com/watch?v=iavGtIogxOU