ΜΙΑ
ΜΗ ΕΘΝΙΚΗ
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ

Η εξέγερση
του Ίλιντεν


 
Τις μέρες αυτές πάνω-κάτω, (ανάλογα και με τα ημερολόγια), πέφτει η επέτειος της εξέγερσης του Ίλιντεν ─ του «Προφήτη Ηλία».

Οι περισσότεροι στην Ελλάδα δεν πρέπει να έχουν ακούσει τίποτα για το Ίλιντεν. Και, αν έχουν, αυτό θα ήταν κάτι του τύπου «ήταν μία ύπουλη προσπάθεια των Βουλγάρων να υφαρπάξουν τη Μακεδονία μας».

Ίσως καλύτερα που δεν γνωρίζουν. Έτσι μπορούμε να αρχίσουμε να τους ενημερώνουμε από μηδενική βάση.

Το Ίλιντεν λοιπόν ήτανε η μόνη επανάσταση στο χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία εμπνεόταν ρητά από σοσιαλιστικές και αναρχικές ιδέες και μεθόδους, και η οποία δεν έγινε εν ονόματι ενός πανάρχαιου έθνους ή μιας φυλετικής/εθνοτικής ταυτότητας, αλλά εν ονόματι ενός ανοιχτού και ιστορικά ενδεχομενικού πληθυσμιακού συνόλου.

Το σύνθημα «η Μακεδονία στους Μακεδόνες», τη στιγμή που διατυπώνεται, δεν παραπέμπει σε κάποιο ήδη συνεστημένο αλύτρωτο «γένος» με ύπαρξη αιώνων, του οποίου τα πεπρωμένα και τα «δίκαια» θα πρέπει να εξυπηρετηθούν και να αποκατασταθούν. Σημαίνει απλώς: η Μακεδονία σε όσους κατοικούν σε αυτήν. Αναφέρεται δηλαδή σε έναν «γεωμετρικό τόπο», σε ένα υποκείμενο που δεν υπάρχει ακόμα και θα πρέπει να παραχθεί, διά μετασχηματισμού των υπαρχόντων. Τα οποία έτσι εγκαλούνται σε μία βάση πολιτική· στη βάση μιας κοινής επιθυμίας: της επιθυμίας εξόδου από την αυτοκρατορία και την απόλυτη μοναρχία, και όχι σε μία βάση ταυτοτική / ουσιοκρατική.

Στα τέλη του 20ού αιώνα, και ακόμα σήμερα, οι Έλληνες εθνικιστές / αρχαιολάτρες αρέσκονται να προσάπτουν ως ψόγο στους Μακεδόνες ομοϊδεάτες τους ότι «δεν είναι πραγματικό έθνος» και ότι στα κείμενα εκείνης της εποχής, και τα παλιότερα, δεν γίνεται πουθενά λόγος για μακεδονικό λαό. Για μας, όμως, η απουσία αυτή είναι λόγος όχι περιφρόνησης, αλλά ενδιαφέροντος και εκτίμησης:

H εξέγερση του Ίλιντεν υπήρξε ένας «εθνικός ξεσηκωμός χωρίς έθνος». Η μακεδονικότητα δεν χρησιμοποιήθηκε σε αυτήν ως όρος αποκλεισμού και διάκρισης, αλλά, ακριβώς αντίθετα, ως ένα όνομα που δίνουμε σε όσους δεν είναι τίποτα, και που δεν θέλουν να «γίνουν τα πάντα», αντίθετα θέλουν απλώς να συνεχίσουν να μη είναι τίποτα. Σε όσες θέλουν να μην έχουν καμία εθνική/ κρατική ταυτότητα, και άρα να μην μετάσχουν σε κανένα από τα μαγαζάκια εθνικής καθαρότητας που «είχαν ανοίξει και τους περιμένανε» παντού γύρω τους· σε όσους, όπως πολύ σωστά διέγνωσε ο Στρατής Μυριβήλης διά στόματος του ήρωά του, δεν ήθελαν να είναι ούτε Σέρβοι, ούτε Βούλγαροι, ούτε Έλληνες, μοναχά Μακεντόν ορτοντόκς.

Φυσικά, η εξέγερση του Ίλιντεν ηττήθηκε. Ήταν κακά οργανωμένη, κακά εξοπλισμένη, διχάστηκε, διέπραξε παλινωδίες και λάθη τακτικής. Ωστόσο, έτσι γίνεται πάντα, αργά ή γρήγορα. Οι επαναστάσεις πάντοτε ηττώνται, ακόμη και όταν επικρατούν
ίσως ιδίως τότε. Αυτό δεν μας εμποδίζει, εμάς που ερχόμαστε μετά, να αποδίδουμε στον Καίσαρα όσα ανήκουν στον Καίσαρα και στον Σπάρτακο όσα ανήκουν στον Σπάρτακο.

Νομίζω λοιπόν, ότι ήρθε η στιγμή να διεκδικήσουμε το Ίλιντεν από όλες τις επίσημες αναγνώσεις που επιδιώκουν να το πνίξουν, να το παρερμηνεύσουν και να το εξουδετερώσουν, και να το αναγνωρίσουμε ως μία παράδοση δική μας, ως μία περίλαμπρη και εκκωφαντική εκδήλωση της επιθυμίας τού μη έθνους και τού μη κράτους. Όχι στο πλαίσιο μίας ρομαντικής εξιδανίκευσης και συμπάθειας για «χαμένες υποθέσεις». Κάθε άλλο: ως μία υπόμνηση ότι στα μέρη μας, στα Βαλκάνια, η αντίσταση δεν ήταν / είναι μόνο εθνική· υπάρχουν και άλλες παραδόσεις, οι οποίες εκδηλώθηκαν ιστορικά, κινητοποίησαν χιλιάδες ανθρώπων, παρήγαγαν υλικά αποτελέσματα. Και εμείς σήμερα αναγνωρίζουμε σε αυτές κάτι δικό μας.

Έχουμε πολύ περισσότερα κοινά με τους βαρκάρηδες της Θεσσαλονίκης παρά με τους μαχαιροβγάλτες μισθοφόρους του ελληνικού κράτους που τιμώνται σήμερα ως «μακεδονομάχοι» και έχουν δώσει τα παντελώς ξεχασμένα και ασήμαντα κατά τα λοιπά ονόματά τους στους δρόμους, τις πλατείες και τα στρατόπεδα όλης της Βόρειας Ελλάδας· και θεωρούμε ότι αξίζει πολύ περισσότερη τιμή και σεβασμός στο θάνατο ─αλλά και, κυρίως, στη ζωή─ του Γκότσε Ντέλτσεφ, που ήξερε να γράψει και δυο γραμμές, παρά στον Παύλο Μελά, ο οποίος το μόνο αξιοσημείωτο που έκανε είναι ότι πέθανε υπό κωμικοτραγικές συνθήκες ντυμένος καρναβάλι.

Άκης Γαβριηλίδης          
nomadicuniversality.wordpress.com



 
Σημείωση:
Τίτλος αρχικής δημοσίευσης: «Η επαναστατική
παράδοση του Ίλιντεν είναι και δική μας».

Ο τίτλος, ο υπότιτλος και οι εικόνες
της παρούσας δημοσίευσης
έγιναν με μέριμνα της «Ελεύθερης Έρευνας».




ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


16 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 43580

    2 Αυγ 2017

    Τι θα γινόταν σε περίπτωση επιτυχίας του εγχειρήματος του Ίλιντεν, μπορούμε μόνο να το υποθέσουμε. Στο επίπεδο λοιπόν αυτό των αναπόδεικτων υποθέσεων, ένα πειστικότατο κατά την άποψή μου σενάριο είναι ότι θα προέκυπτε κάτι σαν την ομοσπονδιακή δημοκρατία της Γιουγκοσλαβίας. Η οποία υπήρξε επί μισό αιώνα, αδέσμευτη, πολυεθνική, πολυθρησκευτική και χωρίς να την "απορροφήσει" κανείς. Και εν ειρήνη. Η πορεία της εμφανίζεται από όλες τις απόψεις προτιμότερη από την κατάσταση που επικράτησε κατά και μετά τη διάλυσή της από τους εθνικιστές. Α.Γ.

  • Ανώνυμος 43577

    1 Αυγ 2017

    Ανώνυμος 43572 Έτσι μπράβο, χαίρομαι που εξυμνείς την επανάσταση του Ιλιντέν, σεε πέρασα για ελληνάρα φασίστα, ένα συγκεκριμένο ανθωπάκι εδω μέσα που μας έχει πρηξει για 4+ χρόνια, που βρήκε σελίδα να κάνει "επανάσταση", καλή συνέχεια, τα υπόλοιπα, αρνητικούς χαρακτηρισμούς στο άτομον μου, θα τα αφήσω ασχολίαστα, δεν έχει νόημα ο διάλογος, εφόσον είσαι άλλος.

  • Ανώνυμος 43572

    31 Ιουλ 2017

    Άρρωστε 43570, διάβασε για να μαθαίνεις και ίσως θεραπευθείς ... Ουδέποτε έχω γράψει με κεφαλαία γράμματα. Ουδέποτε έχω σχολιάσει άρθρο του κυρίου Γαβριηλίδη. Ουδέποτε έχω βρίσει συντάκτη άρθρου. Δεν σε γνωρίζω ούτε επιθυμώ να σε γνωρίσω. Μάθε ότι είναι χαρακτηριστικό άσχημων καταστάσεων το να έχεις παραισθήσεις και να βλέπεις εχθρούς παντού.... Ανισόρροπε, είσαι τόσο εγκλωβισμένος που ενώ εγώ αναγνωρίζω και εξυμνώ την εξέγερση του Ίλιντεν ως γεγονός, εσύ συνεχίζεις το ποίημά σου, όπως στο έμαθαν οι κατηχητές σου, διότι θέλουν να έχουν την αποκλειστικότητα σε επιλεγμένα θέματα. Διαταραγμένε, εάν αυτά που γράφω είναι αμπελοφιλοσοφίες, τότε αυτά που γράφεις εσύ τί είναι; "... Μακεδόνες δεν υπάρχουν πλέον, αφωμοιώθηκαν απο τους Σλάβους αρχικά και η Μακεδονια πλέον ανήκει στους Ασιάτες Χριστιανούς Ορθόδοξους πρόσφυγες που ήρθανε απο Πόντο και Μ. Ασία, κάτι μου λέει πως είσαι απο εκείνα τα μέρη, πιθανόν Μικρασιάτης, έχω δεί και αλλού μικρασιάτες να δίνουν στους εαυτούς τους τίτλους Μακεδόνων"Τουλάχιστον ασυναρτησίες. Και αν προσθέσω και το "επιτεθώσουν" άστα να πάνε .... Πλανεμένε, το "φασιστοειδές" και το "χρυσαυγίτικη σκέψη" σου τα χαρίζω και όταν καταλάβεις την πραγματική τους έννοια τότε θα με ευγνωμονείς. Όσο αφορά στα περί "παιδέματος, μισαλλοδοξίας και εξανθρωπισμού", μάλλον εκφράζεις του κρυφούς σου πόθους για το άτομό σου και τους ομοίους σου... Αυτό είναι το επίπεδό σου, υπάνθρωπε... ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

  • Ανώνυμος 43570

    30 Ιουλ 2017

    Ανώνυμος 43562 Άσε φασιστοειδές, που γράφεις με μικρά γράμματα δεν μας μπερδεύεις, σε άλλα άρθρα τον βρίζεις τον άνθρωπο (κο Γαβριηλίδη), αλλά δεν έχεις το θάρρος να αποκαλυφτείς. Γράφεις ένα κείμενο γεμάτο αμπελοφιλοσοφίες έτσι για να μας την "πείς", το ζουμί της υπόθεσης είναι πως θίχτηκες με την επανάσταση του Ιλιντέν, Μακεδόνες δεν υπάρχουν πλέον, αφωμοιώθηκαν απο τους Σλάβους αρχικά και η Μακεδονια πλέον ανήκει στους Ασιάτες Χριστιανούς Ορθόδοξους πρόσφυγες που ήρθανε απο Πόντο και Μ. Ασία, κάτι μου λέει πως είσαι απο εκείνα τα μέρη, πιθανόν Μικρασιάτης, έχω δεί και αλλού μικρασιάτες να δίνουν στους εαυτούς τους τίτλους "Μακεδόνων". Όσον αφορά το αν ασχολούμε μαζί σου, εσύ το ξεκίνησες πριν ένα χρόνο και, όταν σε κάθε μου σχόλιο, επιτιθώσουν, λόγω του ότι "τόλμησα" να έχω αντίθετη άποψη απο την δική σου χρυσαυγίτικη σκέψη. Είπαμε όμως θα σε κανουμε άνθρωπο μια μέρα έστω και με το ζόρι. Το πρώτο στάδιο ήτανε να σταματήσεις να γράφεις με κεφαλαία πέρυσι τέτοια εποχή σχεδόν, τώρα σιγά σιγά θα βγάλουμε απο μέσα σου κάθε ίχνος μισαλλοδοξίας, θα σε παιδέψουμεε αλλά θα σε εξανθρωπίσουμε.

  • Ανώνυμος 43562

    29 Ιουλ 2017

    Ανώνυμε 43556, Σ΄ ευχαριστώ για τη βοήθειά σου, γιατί από τις παραπομπές σου προκύπτει αβίαστα ότι οι Σλάβοι και οι συγγενικοί με αυτούς λαοί ουδεμία σχέση καταγωγής έχουν με την υπόψη περιοχή. Δεν είναι αυτόχθονες/ γηγενείς/ιθαγενείς/εντόπιοι, αλλά έχουν αφιχθεί σε αυτή ως κατακτητές/καταπατητές/επήλυδες μετά το 650 μχ. Είναι τελείως αυθαίρετο λοιπόν να αναφερόμαστε σε Σλαβομακεδόνες και να μην αναφερόμαστε τουλάχιστον κατ΄αντιστοιχία σε Ελληνομακεδόνες ή Ρωμιομακεδόνες. Ανώνυμε 43557, Νομίζω ότι τα έχεις πολύ μπερδεμένα μέσα σου. Κόντρα για την κόντρα, χωρίς επιχειρηματολογία, με ωμό ρατσισμό, με αυθαίρετους χαρακτηρισμούς, με την ξύλινη γλώσσα των στρατευμένων, με το φανατισμό των αδύναμων για αυθυπαρξία. Δεν βλέπεις ούτε σκέπτεσαι πέρα από τον καθοδηγητή σου, γιατί δεν έχεις μάθει παρά να παρασιτείς σε βάρος των άλλων. Συγνώμη που υπάρχω και σε στενοχωρώ και ευχαριστώ που με διαβάζεις και με θυμάσαι. Ο κος Γαβριηλίδης, τις απόψεις του οποίου υπεραμύνεσαι, μου πρόσφερε αυτό το προσωνύμιο ... ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ .

  • Ανώνυμος 43557

    28 Ιουλ 2017

    Ανώνυμος 43539, Ανώνυμος 43548, Ανώνυμος 43552 Άστο, σε καταλάβαμε Ρωμιέ εθνικιστή, σε πείραξε το τεκμηριωμένο άρθρο του κου Άκη Γαβριηλίδη, δεν είσαι "ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ", Ρωμιός που κατοικεί στην Μακεδονία είσαι, απο προγόνους σλάβους, αθιγγανους , τουρκους και αρμένους που εγκαταστάθηκαν πριν μερικους αιώνες και βαπτίστικαν Ορθόδοξοι και αναγκάστικαν να ομιλούν την ρωμεϊκη γλώσσα εφόσον ήτω κοινη, και τώρα εσύ ζείς σε αυτήν την φαντασίωση, όσο για το θρήσκευμα σου, αδιαφορούμε όλοι μας, αν πάλι δίνεις σημασία στην θρησκεία σου, κοίτα να βάλεις στην θέση τους μερικούς δωδεκαθεϊστές που οργιάζουν σε διάφορες σελίδες σε όλο το διαδύκτιο και άσε την κλάψα εδώ, σεβάσου τον κόπο αυτών των ανθρώπων που μας διαφωτίζουν καθημερινά με τα άρθρα τους και μην σπαταλάς τον πολύτιμο χρόνο τους με τον εθνικισμό σου, γράφωντας ανούσια και γεμάτα ειρωνία και εθνικισμό σχόλια, σε έχουμε δεί και αλλού τί γράφεις.

  • Ανώνυμος 43556

    28 Ιουλ 2017

    Έλληνες λόγιοι για τη Μακεδονία και τους Μακεδόνες Αδαμάντιος Κοραής (1819): "Το έθνος είναι πτώμα σπαραττόμενον από κόρακας (...) Όλην του την αρετή του αφαίρεσεν η δουλεία. Ιδού η ζωγραφία μας, αφ' ότου μας επάτησεν ο Φίλιππος εώς εις το έτος 1453. Αλλάξαμε δεσπότας διαφόρους, άλαλοι και ανόητοι" [Αδ. Κοραή, "Στοχασμοί Κρίτωνος", σ. 5 - βλ. και "Έρανος εις Αδαμάντιον Κοραή", 1965, σελ. 147] Αδαμάντιος Κοράης (1824): "Οι Μακεδόνες (...) επροχωρούσαν καθημέραν εις την κατάλυσιν της ελευθερίας [της Ελλάδος] (...) και δουλωμένοι [οι Έλληνες] εις τους Μακεδόνας (...) Μετά την Μακεδονικήν δεσποτείαν έπεσαν υπό κάτω εις των Ρωμαίων την εξουσίαν και τέλος στους Τούρκους" [Αδ. Κοραή, "Εφημερίς του Κάτω Κόσμου" - βλ. Δημ. Γκίνη, "Τα ανώνυμα έργα του Κοραή", 1948, σ. 54-55] Παναγιώτης Κοδρικάς(1794): "Η δυστυχής Ελλάς (...) άρχισε ολίγον κατ΄ ολίγον να χάνει μαζί με την ένδοξόν της ελευθερίαν (...) και την παλαιά εκείνην της γλώσσης ευγένεια. Αι αλλεπάλληλοι έφοδοι όπου κατά καιρούς εδοκίμασεν από διάφορα έθνη, πότε Μακεδόνων, πότε Ρωμαίων και ενίοτε Γότθων..." [στον πρόλογο της μτφ. του Fontenelle "Περί πληθύος κόσμων" - βλ. Γ. Λαδά & Αθ. Χατζηδήμου, "Ελληνική βιβλιογραφία των ετών 1791-1795", 1971, σ. 316] Αθανάσιος Χριστόπουλος (1808): "Ο Φίλιππος και ο υιός του Αλέξανδρος (...) εκαταδάμασαν επι τέλους όλην την Ελλάδα και την υπέταξαν εις το Μακεδονικόν κράτος". ["Πολιτικά Σοφίσματα", Επετηρίς Μεσαιωνικού Αρχείου, τομ.10 (1960), σ. 59] Μιχαήλ Περδικάρης (1811): " Το Γένος των Ελλήνων, ω φίλτατε αναγνώστα (...) αφού κατ' αρχάς αυτό επολιτεύθη διʼ αιώνων κάθ' εαυτό αυτοδέσποτον και αυτεξούσιον, υπετάγη, πρώτον μεν εις το Μέγαν Αλέξανδρον, ύστερον δε εις Ρωμαίους". ["Ρήγας ή κατά ψευδοφιλελλήνων", Επετηρίς Μεσαιωνικού Αρχείου, τομ.11 (1961), σ. 23 & 33-34] Γρηγόριος Σαράφης (1818): "Οι Αθηναίοι και οι Λακεδαιμόνιοι, επειδή εσκανδαλίσθησαν μεταξύ των, διήρεσαν την Ελλάδα εις δύο μέρη και αφού 27 ολόκληρους χρόνους επολέμησαν μεταξύ των νικώντες και νικώμενοι, τοσούτον αδυνάτησαν ώστε κατεδουλώθησαν πρώτον μεν υπό των Μακεδόνων, έπειτα δε επί των Ρωμαίων (...) καταστασθέντες δούλοι" [Γρ. Σαράφη, "Λόγοι Εκκλησιαστικοί", Κυδωνίες 1909, σ. 98] εκδότης του περιοδ. "Μέλισσα" (1819): "Τι συνέβη μετά ταύτα; [ενν. τη διχόνοια των Ελλήνων] Οι Μακεδόνες κατεδούλωσαν την πατρίδα του Μιλτιάδου. Τι έπειτα; Οι Ρωμαίοι την κατεσπάραξαν. Τι τελευταίον; Αλλ' η χειρ μου τρέμει και ο κάλαμος πίπτει..." [Μέλισσα, τευχ. 1, Ιούλιος 1819, σ. 100] Ανώνυμος (1823): "Το Γένος μας αφού εξέπεσε (...) υπεδουλώθη εις τον ζυγόν των Μακεδόνων, Ρωμαίων, και εν εσχάτοις εις τον παρόντα βαρύν ζυγόν" [Ι.Οικονόμος, "Επιστολαί διαφόρων", 1964, σ. 421 & 445] Αλέξανδρος Σούτσος (1836): "(...) τας προγονικάς εκείνας διχονοίας, αίτινες καταστήσασαι αυτήν [την Ελλάδα] έρμαιον της Μακεδονίας και Ρώμης, κατέλυσαν την ανεξαρτησίαν της" [Αλ. Σούτσος, "Ελληνική Πλάστιγξ", 1836, σ. 18] Κωνσταντίνος Σχινάς, πρύτανης του Πανεπιστημίου του Όθωνος (1837): "Η Ελλάς (...) υποκύψασα έπειτα, με οικτράν μόνην αυτονομίας σκιάν, εις των Μακεδόνων την κυριαρχίαν..." [λόγος εκφωνηθείς κατά τα εγκαίνια του Πανεπιστημίου στις 3/5/1837 - βλ. Κ. Δημαρά, "Εν Αθήναις τη 3 Μαΐου 1837", 1987, σ. 31κε. & 136κε.] Γεώργιος Κοζάκης-Τυπάλδος (1839): "Η δε Ελλάς στερηθείσα άπαξ της ελευθερίας της, έγινε πρώτον μεν επαρχία Μακεδονική, ύστερον δε Ρωμαϊκή, Γραικορωμαϊκή..." [Γ. Κοζάκης-Τυπάλδος, "Φιλοσοφικόν δοκίμιον περί της προόδου και της πτώσεως της παλαιάς Ελλάδος", 1839, σ. 495-496] Ιάκωβος Ρίζος Νερουλός, πρόεδρος της Αρχαιολογικής Εταιρείας (1841): "Ο Φίλιππος έπραξεν άλλον της νίκης εκείνης [της Χαιρωνείας] ολεθριότερον, εγέννησε τον Αλέξανδρον" [Σύνοψις των Πρακτικών της Αρχαιολογικής Εταιρείας των Αθηνών, 1846, σ. 102] Νικόλαος Σαρίπολος (1848): "(...) πέπλος μέλας δουλείας επισκιάζει την Ελλάδα, εποχή μακράς καταστροφής, εποχή άγονος. Τους Μακεδόνας διαδέχονται οι Ρωμαίοι, τους Ρωμαίους οι βάρβαροι του Βορρά, τούτους δε οι αιμοχαρείς της Κασπίας περίοικοι." [Νικ. Σαρίπολος, "Λόγος εκφωνηθείς την 21 Οκτωβρίου 1848 κατά την έναρξιν της διδασκαλίας των αρχαίων Ελληνικών πολιτευμάτων", 1848, σ 24] Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος (1849): "Η Μακεδονική εποχή δύναται ευλόγως να διακριθή από της Ελληνικής, διότι το Μακεδονικόν έθνος εξεπλήρωσεν, εν τη Γενική Ιστορία, εντολήν άλλην παρά το Ελληνικόν". Παρακάτω, αναφερόμενος στη μάχη της Χαιρώνειας, γράφει ότι συγκρούσθηκαν οι Έλληνες με τους Μακεδόνες. [ Κων. Παπαρρηγόπουλος, "Εγχειρίδιον της Γενικής Ιστορίας", 1849, σ. 191-193 & 235-236]

  • Ανώνυμος 43552

    28 Ιουλ 2017

    Κύριε Γαβριηλίδη, Θα ήθελα να εκθέσω τις απόψεις μου σχετικά με την εξέγερση του Ίλιντεν. Ασφαλώς υπήρξε μία γενναία πράξη αντίστασης μερίδας των λαών της Βαλκανικής κατά του κοινού κατακτητή και πιστεύω ότι έτσι το γνωρίζουν και έτσι το εννοούν χιλιάδες Έλληνες. Μην τους υποτιμάτε και μην τους τσουβαλιάζετε λοιπόν, δεν έχουν ανάγκη κατηχήσεως... Κατά την άποψή σας πέραν της αίσθησης του κοινού δυνάστη, του κοινού τόπου διαμονής και των κοινών απαιτήσεων επιβίωσης/συμβίωσης, ουδένα άλλο συνδετικό στοιχείο συμμετείχε σε αυτή την ηρωική πράγματι προσπάθεια (αίσθηση κοινής καταγωγής, κοινής προέλευσης, θρησκεία, γλώσσα, συγγένεια/δεσμοί με υπάρχοντα διοικητικά σχήματα κλπ). Σε περίπτωση επιτυχίας του εγχειρήματος, τί θα προέκυπτε κατά την άποψή σας; Μία ανεξάρτητη (ανομοιογενής και πολυπολιτισμική) πληθυσμιακή ομάδα, καθόλα σεβαστή από τις ήδη υπάρχουσες και η οποία θα αποφάσιζε η ίδια για την περαιτέρω πορεία της. Και το όνομα αυτής; Μακεδονία, Θράκη, Θρακομακεδονία κλπ; Θα είχαμε λοιπόν μία ακόμα διοικητική/κρατική οντότητα, η οποία κατά την άποψή σας ουδεμία σχέση ή συγγένεια θα είχε με την Τουρκία, τη Σερβία, τη Βουλγαρία, την Ελλάδα,και με τη Ρουμανία ακόμη, αλλά και ανομοιόμορφη στο εσωτερικό της. Θεωρείτε λοιπόν ότι αυτή η οντότητα θα μπορούσε να επιβιώσει, να προκόψει, να ανταγωνισθεί, να συνεργασθεί. Αφήστε που θα εδημιουργείτο ένα επιπλέον έθνος, με όλα τα παρατράγουδα των εθνών... Δηλαδή μου λέτε ότι η Βουλγαρία (και όχι μόνο) είχε/έχει ως ήρωα τον Γκότσε Ντέλτσεφ, γιατί επιθυμούσε/επιθυμεί να δημιουργηθεί ένα επιλέον "ανεξάρτητο" κράτος στην περιοχή, στο οποίο θα παραχωρούσε/παραχωρεί πάνω από το 1/3 της σημερινής της επικράτειας. Απεναντίας εξ αρχής θα επεδίωκε την απορρόφησή του επικαλούμενη όλα τα πραγματικά συνδετικά στοιχεία, αγνοώντας κακουργηματικά τα ίδια πραγματικά συνδετικά στοιχεία του ίδιου λαού/έθνους/κράτους με τα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη της Βαλκανικής. Εάν θεωρείτε, για τους δικούς σας σεβαστούς λόγους, λάθος το ότι η Ηγουμενίτσα, η Φλώρινα, η Θεσσαλονίκη, οι Σέρρες, η Δράμα κλπ, ανήκουν στην Ελλάδα, επιτρέψτε μου να θεωρώ, για τους δικούς μου εξίσου σεβαστούς λόγους, μέγα λάθος το ότι το Αργυρόκαστρο, η Κορυτσά, το Μοναστήρι, η Αδριανούπολη κλπ δεν ανήκουν στην Ελλάδα. Τέλος την άποψή σας για τον Παύλο Μελά, τη θεωρώ τουλάχιστο βλάσφημη. Αυτά που του καταλογίζετε μάλλον θα τα βρείτε στους ομοϊδεάτες και συνοδοιπόρους σας, όπου ευδοκιμούν πάρα πολλοί μασκαράδες... ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

  • Ανώνυμος 43550

    27 Ιουλ 2017

    Ποιους εννοείτε ότι "τσουβαλιάζω" και "εκπροσωπώ"; Πουθενά δεν έγραψα ότι εκπροσωπώ οποιονδήποτε. Ούτε επικαλέστηκα καμία ομάδα.

  • Ανώνυμος 43548

    27 Ιουλ 2017

    Κύριε Γαβριηλίδη, Συνεχίζετε να αυθαιρετείτε προσδίδοντας χαρακτηρισμούς σε εμένα αλλά και σε άλλους με μόνο σκοπό τη δημιουργία εντυπώσεων αρχικά και τη δημιουργία ευνοϊκού κλίματος για ότι θα ακολουθήσει εκ μέρους σας. Κατά την άποψή μου, στην κοινή λογική διαδικασία πρώτα εκτίθενται οι δικαιολογητικές σκέψεις και συνεπαγωγικά καταλήγουμε στο συμπέρασμα και στον εύστοχο χαρακτηρισμό. Σε ότι αφορά στην επίκληση των συγκεκριμένων ομάδων, επικαλέσθηκα ακριβώς τις ίδιες ομάδες με εσάς χωρίς κανένα ιδεολογικό προσδιορισμό, τις οποίες όμως εσείς όψιμα τις προσδιορίζετε για τους δικούς σας λόγους. Σαφώς συμφωνώ ότι δεν είναι δυνατό να συμφωνούν όλοι για όλα και σε καμιά περίπτωση δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από το σχολιασμό μου. Ειλικρινά σας διαβεβαιώνω ότι ουδένα θέλω να καπελώσω ή να εκπροσωπήσω. Απεναντίας εσείς τους καπελώνετε βάναυσα, γιατί με τα λεγόμενά σας, που εντυπωσιάζουν με τους ασαφείς νεολογισμούς, τις χωρίς προσανατολισμό αναζητήσεις σας και τις αόριστες υποδείξεις σας, τους "τσουβαλιάζετε" και δήθεν τους εκπροσωπείτε προσπαθώντας να δημιουργήσετε ένα αφήγημα που να συνάδει με τις επιδιώξεις σας και μάλιστα χωρίς να τους ρωτήσετε και χωρίς καμία εξουσιοδότηση. Ενώ υπεραμύνεσθε και πρεσβεύετε σθεναρά θα έλεγα την ταυτότητα του "τίποτα" μου δείχνετε ότι ενοχλείσθε γιατί κάποιους τους αποκαλώ Σκοπιανούς και όχι Μακεδόνες. Ασφαλώς είναι απολύτως σεβαστό να πρεσβεύετε και να γράφετε ότι σας ενδιαφέρει και ότι ότι επιθυμείτε, αρκεί να αναγνωρίζετε ανοικτά, καθαρά και ισοδύναμα το ίδιο δικαίωμα σε οποιονδήποτε άλλον. Στο πλαίσιο αυτό την έκφραση "...για τις αφελείς σας βεβαιότητες..." την τοποθετώ εντός των ορίων της καλοπροαίρετης κριτικής, της παραγωγικής αντιπαράθεσης επιχειρημάτων και της κοινωνικής ανοχής, που πρέπει όλοι να αποδεχόμασθε. Στο κείμενό σας αναφέρετε "... Ίσως καλύτερα που δεν γνωρίζουν. Έτσι μπορούμε να αρχίσουμε να τους ενημερώνουμε από μηδενική βάση." Στα σχόλιά σας αναφέρετε "...Για "όλους" δεν μπορώ να μιλήσω και να πω τι θα κάνουν· ούτε ξέρω ποιοι είναι αυτοί οι όλοι. Μιλάω για τον εαυτό μου." Πώς μπορεί να λειτουργήσουν αρμονικά οι σκέψεις σας αυτές; " Επίσης στο κείμενό σας αναφέρετε "....σε όσους δεν είναι τίποτα, και που δεν θέλουν να «γίνουν τα πάντα», αντίθετα θέλουν απλώς να συνεχίσουν να μη είναι τίποτα ...." Σας παρακαλώ εξηγήστε μου το βαθύτερο νόημα εκτός και εάν είναι απλά ένα λογοπαίγνιο με λογοτεχνική διάθεση. ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

  • Ανώνυμος 43545

    26 Ιουλ 2017

    "και φυσικά για τους Έλληνες" Εννοείς τους ρωμιούς προφανώς. ;)

  • Ανώνυμος 43544

    26 Ιουλ 2017

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ilinden–Preobrazhenie_Uprising https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_Macedonian_Revolutionary_Organization

  • Ανώνυμος 43543

    26 Ιουλ 2017

    κύριε Ανώνυμε Μακεδόνα ορθόδοξε, σας ευχαριστώ για την πολύτιμη αυτή ανάδραση. Πραγματικά δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερο κομπλιμέντο για το σημείωμά μου από το γεγονός ότι έκανε έναν Έλληνα εθνικιστή να επικαλεστεί τους Βούλγαρους και τους Μακεδόνες εθνικιστές υπέρ των απόψεών του και εναντίον των δικών μου. Η επίκληση αυτή φυσικά είναι πραγματολογικά λάθος, και πολιτικά ολοκληρωτική. Διότι προφανώς όλες αυτές οι ομάδες τις οποίες επικαλείστε δεν έχουν μία μόνο γνώμη. Ασφαλώς δεν θα συμφωνήσουν μαζί μου "οι Βούλγαροι", αλλά ούτε όλοι οι Βούλγαροι συμφωνούν μεταξύ τους· κάποιοι όμως θα συμφωνήσουν. Εξάλλου, ήδη συμφώνησαν. Αντίστοιχα ισχύουν για τους Μακεδόνες, (τους "Σκοπιανούς" όπως τους ονομάζετε εσείς), για τους "σοσιαλίζοντες αναρχικούς", και φυσικά για τους Έλληνες. Τουλάχιστον να έχετε την ειλικρίνεια και την εντιμότητα να γράφετε "δεν θα συμφωνήσουν μαζί σας οι Βούλγαροι (οι "Σκοπιανοί" ... κ.λπ.) που έχουν την ίδια γνώμη με μένα", χωρίς να τους καπελώνετε. Βέβαια αν το γράφατε αυτό θα ήταν απλώς μία μεγαλοπρεπής ταυτολογία, οπότε καταλαβαίνω γιατί προτιμάτε τον "εθνικό συγκεντρωτισμό". Θα συνεχίσω λοιπόν, καθόσον με αφορά, να γράφω για αυτά που με ενδιαφέρουν και με τα οποία έχω ασχοληθεί, και να γίνομαι επικίνδυνος για τις αφελείς σας βεβαιότητες. Για "όλους" δεν μπορώ να μιλήσω και να πω τι θα κάνουν· ούτε ξέρω ποιοι είναι αυτοί οι όλοι. Μιλάω για τον εαυτό μου. Άκης Γαβριηλίδης

  • Ανώνυμος 43540

    26 Ιουλ 2017

    ΒΡΗΚΑΤΕ ΧΡΟΝΟ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΕ ΤΟ ΕΘΝΟΜΗΔΕΝΙΣΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ...ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ.....

  • Ανώνυμος 43539

    26 Ιουλ 2017

    Κύριε Γαβριηλίδη, Θέλω να πιστεύω ότι είστε σε τραγική πλάνη. Ειδάλλως θα θεωρήσω ότι είστε επικίνδυνος. Αυτά που γράφετε είναι τελείως εκτός πραγματικότητας, είναι οργιαστικές φαντασιώσεις και εξυπηρετούν σκοπιμότητες. Ούτε οι Βούλγαροι, ούτε οι Σκοπιανοί. ούτε οι "Μακεντόν ορτοντόκς", αλλά ούτε οι σολιαλίζοντες αναρχικοί θα συμφωνήσουν μαζί σας. Μη παίζετε παιχνίδια που δεν είναι για την ιδεολογική σας ηλικία. Μη μιλάτε και γράφετε όλοι για όλα. Τουλάχιστον να έχετε το θάρρος να προτάσσετε τη φράση "κατά τη γνώμη μου....." ή "άποψή μου είναι......" κλπ. ΜΑΚΕΔΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

  • Ανώνυμος 43533

    25 Ιουλ 2017

    Μήπως το άρθρο είναι πολύ προχωρημένο για τα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στο παρόν διαδικτυακό περιοδικό; Μήπως πρέπει να επαναπροσδιορίσετε την στόχευση σας και να ξεκαθαρίσετε κάποιες ακραίες απόψεις - γραφίδες και φωνές;