Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
ΤΟΥ 12ΘΕΪΣΤΙΚΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ

Θαύματα από ιερείς
σε αρχαίους ναούς

 

 
      
 

 

     Στο άρθρο καταγράφονται απόψεις των επιστημόνων:

Dr. Derek J. Smith - Cognitive Scientist U.W.I.C.,

Dr. Adam Wojcik - Mechanical Engineering, U.C.L.,

Prof. Noel Sharkey - University of Sheffield,

Prof. Alan Lloyd - Director, The Egypt Centre,

Lucia Gahlin - Egyptologist,

Kathrin Machinek - Centre d΄ Etudes Alexandrines,

John Naylor, Experimental archaeologist,

Δρ. Ξένη Αραπογιάννη - Ιστορικού, Αρχαιολόγου,

Ιωάννη Αρβανίτη - Ιστορικού,

     καθώς και τού Richard Windley - Model maker, ancient machines specialist,

     όπως παρουσιάστηκαν στο ντοκυμαντέρ τού History Channel: «Machines of the gods», απ΄ όπου προέρχονται και οι περισσότερες φωτογραφίες τού άρθρου. Ο τίτλος και τα σχόλια είναι τής «Ελεύθερης Έρευνας» (Γ.Λ.).

 
 

     Στην αρχαιότητα βρίσκουμε τεχνολογία σε απίστευτα μέρη. Το πιο ασυνήθιστο είναι οι ναοί. Στα αρχαία κείμενα περιγράφονται εκπληκτικές μηχανές, που παρήγαγαν ψευδαισθήσεις. Αγάλματα με ματωμένα δάκρυα, ναοί, που βοούσαν από κεραυνούς, άρματα, που σηκώνονταν στον αέρα κ.λπ.. Τα μηχανήματα των ναών βασίζονταν σε εξελιγμένη μηχανική. Ήταν οι μηχανές των θεών.

 

     Σήμερα, είμαστε περισσότερο εξοικειωμένοι με τους αρχαίους ναούς. Μόλις πρόσφατα, τα μηχανικά θαύματα ναών και τελετών άρχισαν να γίνονται γνωστά. Ξέρουμε από αρχαίες αναφορές την ποικιλία και το εύρος πολλών αρχαίων μηχανών για κάθε χρήση. Οι ιερείς ήταν σαν μάγοι και χειραγωγούσαν τους πιστούς. Παρήγαγαν ατμόσφαιρα με την λειτουργία των μηχανικών συσκευών, οπότε ερχόταν η κορύφωση τής τελετουργίας.

 

     Δύο χιλιάδες χρόνια πριν, η θρησκεία ήταν άκρως σημαντική για την κοινωνία· τα πλήθη συνέρεαν στους ναούς όχι μόνο για πνευματικούς λόγους. Οι ναοί ήταν μέρη, όπου τρόμαζαν. Οι ιερείς είχαν σκοπό να τρομάξουν τους πιστούς· τους προκαλούσαν μία αίσθηση δέους και ανατριχίλας. Προκειμένου όμως, να διασφαλίσουν, ότι οι πιστοί θα νοιώσουν δέος, οι ιερείς χρησιμοποιούσαν τεχνικά κόλπα, που εφεύρισκαν τα μεγάλα μυαλά τής αρχαιότητας, τα οποία οι ίδιοι χρηματοδοτούσαν, όπως ο Ήρων ο Αλεξανδρινός. Σκοπός ήταν να δίνεται η αίσθηση τής μαγείας στον πιστό, με το αζημίωτο...

 














Το άλογο με το μαχαίρι στο λαιμό, που πίνει νερό, υπό το βλέμμα μιάς θεότητας. Μιά από τις αυτόματες μηχανές τού Ήρωνα, που χρησιμοποιούσαν οι ιερείς, προκειμένου να δείξουν στους πιστούς, ότι οι θεοί ήταν παρόντες.

 

 

Ο θεός, που έδινε νερό σε άλογο

     Ο  Ήρων ο Αλεξανδρινός εφηύρε πολλές περίπλοκες μηχανές, των οποίων τώρα κατανοούμε τη λειτουργία. Το πλέον γνωστό από τα βιβλία του είναι «Τα Πνευματικά». Ένα παράδειγμα έργου τού Ήρωνα είναι το άλογο με το μαχαίρι στο λαιμό, που πίνει υπό το βλέμμα μιάς θεότητας. Ήταν διάσημη μηχανή, γνωστή με τον αριθμό No 78. Βρισκόταν πλάι στον βωμό, δίπλα στον ιερέα.

 

     Ήταν τόσο περίπλοκη, που μπερδεύει τους μηχανικούς έως σήμερα. Καθώς το μαχαίρι έκοβε το κεφάλι τού αλόγου ενεργοποιούσε μιά σειρά οδοντοτών τροχών. Φανταστείτε, ότι το κεφάλι συνδεόταν με το σώμα με τηλεσκοπικό αγωγό. Καθώς το μαχαίρι έκοβε το λαιμό, κινούσε τμήματα τού αγωγού. Έτσι μετακινούνταν περισσότεροι τροχοί και τα τμήματα τού αγωγού ενώνονταν ξανά.

 

     Το άλογο επίσης έμοιαζε να πίνει από το χέρι του ιερέα. Η θεότητα κοιτούσε άγρια το άλογο, αλλά δεν έκανε τίποτε. Όταν την γύριζε κάποιος, το άλογο άρχιζε να πίνει. Κάτω από την θεότητα ήταν ένας μακρύς σωλήνας. Έφερε μία τρύπα, ενώ υπήρχε κι ένας σωλήνας από πάνω. Όταν περιστρεφόταν, η τρύπα εμφανιζόταν.


   Νερό κυλούσε από τη θεότητα σε μία λεκάνη από κάτω. Η δύναμη τού νερού ρουφούσε αέρα από το στόμα τού αλόγου παρασύροντας το νερό, έτσι έμοιαζε, ότι το άλογο έπινε. Η αυτόματη μηχανή προκαλούσε την ψευδαίσθηση, ότι επενέβη η θεότητα. Για τους πιστούς, οι ιερείς είχαν πράξει το αδύνατο.
 

 



    Οι ιερείς τού αρχαίου ναού τής θεάς Δήμητρας στην Πάτρα εξαπατούσαν τους πιστούς με κατοπτρομαντεία. Ο Παυσανίας αναφέρει, ότι στο ιερό τής θεάς οι πιστοί μπορούσαν να δουν σε ένα κάτοπτρο, το οποίο τοποθετούσαν στο νερό τής πηγής τού αρχαίου μαντείου, εάν κάποιος άρρωστος θα ζούσε ή θα πέθαινε.     

    Οι χριστιανοί γκρέμισαν τον αρχαίο ναό, στη θέση του έκτισαν την εκκλησία τού Αγίου Ανδρέα και η πηγή τής θεάς Δήμητρας μετατράπηκε σε «αγίασμα», που προσφέρεται ως βοήθεια στους προσκυνητές και για την ίαση νοσημάτων. Οι θρησκείες αλλάζουν, μα η αποβλάκωση των εκάστοτε πιστών είναι διαχρονική...

 

     Δεν πρέπει να μας εκπλήσσουν τα τεχνικά κόλπα σε τελετές. Οι ναοί ήταν ισχυροί και πλούσιοι. Οι ιερείς ήθελαν να διατηρήσουν την θεση τους. Ό,τι διατηρούσε ή επιβεβαίωνε την θέση τους, το έκαναν. Η πρόγνωση τής τύχης μέσω εντοσθίων ήταν μια τεχνική των ιερέων, για να μαγεύουν τους πιστούς. Άλλοι έδειχναν επιστημονική και τεχνική δεξιοτεχνία. Τα μυστικά των τεχνικών τα φύλασσαν με ζήλο.

 

     Οι ναοί ήταν επίτηδες σκοτεινοί. Σκοπό είχαν την αύξηση τού μυστηρίου, γιατί έτσι πείθεται κανείς εύκολα. Το μήνυμα μεταδίδεται πιο εύκολα. Στους ναούς υπήρχε επί πλέον ένα ιερό μέρος, το άδυτο. Οι πιστοί το έβλεπαν μέσω πύλης· ήταν πολύ σκοτεινό. Αποτελούσε τον ιδανικό χώρο για τη δημιουργία ψευδαισθήσεων.

 

 

Ο τοξότης, τα μήλα των Εσπερίδων και ο βρυχώμενος δράκος

     Τον πρώτο αιώνα μ.X., βασιζόμενος στους Κτησίβιο και Φίλωνα, ο Ήρων συνέταξε έργα μηχανικής και μαθηματικών. Σχεδίαζε μηχανές για απλά προβλήματα, για τους ναούς της Αλεξάνδρειας. Όταν εργαζόταν για ναούς, αναζητούσε κάτι μυστηριώδες, που επιδρούσε στον κόσμο πνευματικά. Μια διάσημη συσκευή τού Ήρωνα ήταν η αναπαράσταση ενός τοξότη με ένα δράκο. Οι μεσαιωνικοί μεταφραστές του λάτρευαν αυτό το κομμάτι. Δεν ήταν κοινό γλυπτό βωμού. Μέσω υδραυλικής τεχνολογίας ο τοξότης έριχνε βέλη σε έναν δράκο την ώρα που βρυχόνταν.


 

  

     Ο ειδικός στις αρχαίες μηχανές, Richard Windley

και ο μηχανισμός, βάσει τού οποίου λειτουργούσε η συσκευή με τον τοξότη.

 

     Η  ιστορία βασίζεται στους άθλους τού Ηρακλή. Ο τοξότης βάλλει κατά τού δράκου, για να πάρει το χρυσό μήλο των Εσπερίδων. Η συσκευή με υδραυλική πίεση παρήγαγε ήχο. Ο εσωτερικός μηχανισμός τού υπό κλίμακα μοντέλου τής παραπάνω φωτογραφίας αποτελείται από δύο δοχεία.

   Το επάνω περιέχει νερό και το κάτω είναι σφραγισμένο. Στη μέση τού επάνω δοχείου υπάρχει βαλβίδα· όταν σηκωθεί, το νερό κυλά στο κάτω δοχείο. Καθώς η στάθμη τού νερού αυξάνει στο κάτω δοχείο, ο αέρας περνά σε σωληνάκι, που φτάνει στο στόμα τού δράκου.

    Ο πεπιεσμένος αέρας περνά από ένα καλάμι παράγοντας ήχο. Σηκώνοντας το χρυσό μήλο ενεργοποιείται το τόξο και ο υδραυλικός μηχανισμός. Μέσω τής κίνησης τού νερού ο αέρας που παράγεται κάνει τον δράκο να βρυχάται από πόνο.
   

 

Οι ιερείς χρηματοδοτούσαν τήν Έρευνα

     Δεν ήταν σύμπτωση, το ότι ο Ηρων βρήκε αγορά στην Αλεξάνδρεια. Από όταν την ίδρυσε ο Μ. Αλέξανδρος ήταν κοσμοπολίτικη· το χωνευτήρι τής ανατολικής Μεσογείου. Στην Αλεξάνδρεια συναντιόταν Ανατολή και Δύση· οι αρχαίες αιγυπτιακές παραδόσεις κι ο ελληνιστικός κόσμος. Έλληνες μαθηματικοί, μηχανικοί, ακαδημαϊκοί, επιστήμονες όλων των πεδίων αντλούσαν από την αρχαία γνώση στους ναούς τής Αιγύπτου. Δεν θεωρούταν αιγυπτιακή πόλη. Οι ντόπιοι δεν ήθελαν τη Μεσόγειο, παρά προτιμούσαν τις πόλεις τού Νείλου. Η Αλεξάνδρεια ήταν ελληνική πόλη. Οι Έλληνες ήταν ναυτικοί. Εμπορεύονταν στην Μεσόγειο. Στην Αλεξάνδρεια υπήρχαν πολλές κουλτούρες, θρησκείες και λαοί, που συμβίωναν.

 

   

     Για έναν ιερέα εκεί η ζωη ήταν συνεχής αγώνας να προσεκλύσει περισσότερους πιστούς. Όσοι είχαν πιο επιτυχημένα κόλπα γέμιζαν τους ναούς. Οι θρησκείες τής Αλεξάνδρειας ήταν μείγμα μυστικιστικών θρησκειών, όπως της Ίσιδας, πλάι σε κοσμικές θρησκείες. Δεν αφορούσαν μόνο σε μαγεία και θεούς, αλλά κυρίως σε διατήρηση τής καθεστηκυίας τάξης.

 

     Η Αλεξάνδρεια είχε ανταγωνιστικές θρησκείες. Προκειμένου να δημιουργήσει μία δύναμη ένωσης ο διάδοχος τού Αλέξανδρου, Πτολεμαίος, προώθησε μια θρησκεία. Είχε έναν πανίσχυρο θεό στο επίκεντρο. Η λατρεία τού Σέραπι συνδύαζε στοιχεία ελληνικών και αιγυπτιακών θρησκειών.

 

 

Το άρμα, που πετούσε μέσα στο ναό

     Αρχαία κείμενα αναφέρουν μηχανισμούς, που είχαν οι ιερείς στον ναό τού Σέραπι, ο οποίος ήταν πολύ σπουδαίος και άντεξε ως τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και συγκεκριμένα το 391 μ.Χ., οπότε τον κατέστρεψαν οι χριστιανοί. Ο ναός τού Σέραπι προσέφερε θέαμα. Ήταν ο μεγάλος και διάσημος ναός τής Αλεξάνδρειας, από τον οποίο δυστυχώς έχουν απομείνει λίγα μόνον ερείπια. Ένας καινοτόμος μηχανισμός του μάς εκπλήσει ακόμη και σήμερα: Οι αρχαίοι περιγράφουν ένα άρμα, που πετούσε ως δια μαγείας. Πώς οι αρχαίοι εφευρέτες νίκησαν τη βαρύτητα; Πώς δημιούργησαν κάτι τόσο θαυμαστό; Η Αλεξάνδρεια φημιζόταν για την βιβλιοθήκη της. Εκεί φυλάσονταν τα πιο σημαντικά έργα τής αρχαιότητας. Κείμενα επιστήμης, μηχανικής, τέχνης και φιλοσοφίας, που τα μελετούσαν οι εφευρέτες και οι μηχανικοί. Ήξεραν τα μυστικά των ελλήνων.

 

     Μια παράδοση σε κείμενο τού 4ου - 5ου αιώνα μιλά για την εκμετάλλευση τής δύναμης τού μαγνητίτη, που δημιουργούσε ανεξήγητες εμπειρίες στο ναό. Ο επίσκοπος Καρθαγένης αναφέρει, ότι ένα σιδερένιο άρμα μπορούσε να αιωρηθεί. Ο ειδικός σε αρχαίες μηχανές, Richard Windley, εκτιμά, πως οι εφευρέτες κατανοούσαν τις αρχές τού μαγνητισμού και φαίνεται πως έχει δίκιο, δεδομένου, ότι στη Σχολή τής Μιλήτου γνώριζαν ήδη τη δύναμη τού μαγνητισμού από τον 6ο π.Χ. αιώνα. (Βλ. Θαλής, Αναξίμανδρος, Αναξιμένης). Πιστεύεται, ότι το άρμα αποτελούταν από σίδηρο ή σιδηρούχο υλικό. Ένα κομμάτι μαγνητίτη κρυβόταν από πάνω, στην οροφή, κι έτσι το άρμα αιωρούταν ως διά μαγείας χωρίς εμφανή στήριξη.

 

 

     Πολλές φήμες κυκλοφορούσαν για φαινόμενα, που συνέβαιναν στον ναό τού Σέραπι στην Αλεξάνδρεια, οι οποίες καταγράφηκαν από έλληνες και ρωμαίους ιστορικούς. Ένας περιέγραφε ένα σιδερένιο άρμα, που πετούσε μέσα στο ναό.

 

     Στην Αθήνα, τον ιστορικό Ιωάννη Αρβανίτη συναρπάζουν οι εκπληκτικές ιστορίες για το ναό τού Σέραπι. Ερεύνησε αρχαία κείμενα και βρήκε τρεις αναφορές στο εκπληκτικό ιπτάμενο άρμα. Κατάλαβε, ότι αφορούσε στο θεό Σέραπι, αντίστοιχο τού Απόλλωνα, θεού τού Ήλιου. Στους ελληνικούς μύθους ο Απόλλων οδηγούσε ένα τέθριππο. Το άρμα αναδυόταν από τη θάλασσα και πετούσε στον ουρανό. Ο θεός τού Ήλιου χρειαζόταν το άρμα για να σηκωθεί. Χρειαζόταν περίπλοκος μηχανισμός, για να πεισθεί ο κόσμος, για τη θεϊκή παρουσία.

 

     Το ιπτάμενο άρμα ξεχώριζε όμως κυρίως, γιατί ο μηχανισμός αιώρησης συγχρονιζόταν με την περιστροφή τού Ήλιου. Ανατολικά υπήρχε παράθυρο. Ανάλογα με τη θέση τού Ήλιου, τη συγκεκριμένη στιγμή μια ακτίνα περνούσε κι άγγιζε τα χείλη τού Σέραπι. Τότε ήταν το ζενίθ. Το άρμα αιωρούταν μπροστά στο άγαλμα. Πιστεύεται, ότι ο μαγνητίτης στο ταβάνι τραβούσε το μικρό μεταλλικό άρμα. Κείμενα τής εποχής υποδεικνύουν τη χρήση μαγνητισμού στον ναό. Αλλά απέδιδε όντως;

 

Δύο χιλιάδες χρόνια μετά, τα παιχνίδια δείχνουν πώς το ηλεκτρομαγνητικό πεδίο δαμάζεται. Στην εικονιζόμενη υδρόγειο δεν υπάρχει ορατός τρόπος αιώρησης. Λειτουργεί βάσει των ίδιων αρχών, που ανύψωναν το άρμα στο ναό.
 

     Δύσκολα απορρίπτουμε την ιστορία τού άρματος, γιατί δεν είναι μοναδική ιστορία. Με μαγνητισμό δημιουργήθηκαν θαυματουργές μηχανές. Υπάρχει αναφορά σε ναό τής Αλεξάνδρειας, όπου δύο αγάλματα τού Άρη και τής Αφροδίτης στο αποκορύφωμα τής τελετής πλησίαζαν μεταξύ τους. Μόλις ενώνονταν τα μαγνητικά πεδία παραγόταν έλξη και έμοιαζαν να αγκαλιάζονται. Το ένα άγαλμα ήταν από μαγνητίτη και το άλλο από σίδηρο.

 

«Παίρνω την απόφαση να πω γεια στο Δία το Σωτήρα», λέει ο ιερέας τού ομώνυμου ναού στον «Πλούτο» τού Αριστοφάνη, ο οποίος σκέφτεται να τα παρατήσει παραπονούμενος, γιατί οι άνθρωποι δεν έρχονται πια στο ναό του να προσφέρουν θυσίες, οπότε αυτός δεν κερδίζει πλέον χρήματα (στ. 1172 - 1187).

 

     

     Η  εφευρετικότητα των ιερέων όμως, δεν εξαντλούταν στο μαγνητισμό. Στον αρχαίο κόσμο μεγαλειώδεις ναοί τιμούσαν τους θεούς. Είχαν ωραίο σχέδιο, τους κοσμούσαν αγάλματα και κολώνες. Στο εσωτερικό τους υπήρχαν παράξενες και υπέροχες μηχανές. Η μια πιο θεαματική από την άλλη. Την κλασική περίοδο, οι ιερείς έπρεπε να προσελκύσουν πλήθη και να παρέχουν θέαμα.

 

 

Τέλος Α΄ μέρους τού άρθρου.

 

Μεταβείτε στο Β΄ μέρος τού άρθρου κάνοντας κλικ εδώ.

 
 

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΣΑΣ


5 ΣΧΟΛΙΑ

  • Ανώνυμος 39109

    24 Ιουλ 2016

    Μπήκαν τα δωδεκαθεούλια να κλαψουρίσουν. Σας χαλάει που δen είναι μόνο η ελληνο-βοθροδοξία μία θρησκεία υποκριτών, φανατισμένων και αποβλακωμένων;

  • Ανώνυμος 38669

    26 Μαΐ 2016

    http://ellinikahoaxes.gr/2015/06/09/vrethike-i-thryliki-pyli-tou-adi/

  • Ανώνυμος 31371

    6 Ιαν 2015

    Τουλάχιστον μπαίνουμε εδω μεσα για να γελάσουμε λιγο με τις μ@λ@κιες που γράφονται...... Χαχαχααααααα..,

  • Bielidopoulos

    5 Ιαν 2015

    Ancient Discoveries - Machines of the Gods:
    https://www.youtube.com/watch?v=GrI1FsH4UH8
    Ηigh-tech κάθοδος στον... Αδη:
    http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=23600

  • Ανώνυμος17032014200949

    17 Μαρ 2014

    Ένα μάτσο μπαρούφες, ξεσηκωμένο προφανώς από 'μελέτη' κάποιου ξένου... ηλεκτρονικού ονόματι Richard Windley. Το αποκορύφωμα είναι η θεωρία του άρματος που ίπτατο με χρήση ... μαγνητίτη στην οροφή του ναού! Πολύ γέλιο λέμε! Καλύτερα να πιστεύαμε τους αρχαίους ιερείς παρά να πιστέψουμε τις μπαρούφες που πετάτε!