Αφιέρωμα
της «Ελεύθερης Έρευνας»
στο '21

 

 
«Ο κύριος Κωνσταντίνος Σάθας,
έν τινι αξιολόγω πονηματίω επιγραφομένω: "Η κατά τον ιζ΄αιώνα επανάστασις της ελληνικής φυλής" διατείνεται εν σελ. 14, ότι το γνωστόν Καρυοφύλλι ονομάσθη ούτω από του εν Βενετία οπλοποιού Carlo figlio (Καρόλου υιού). Περίεργος μα την αλήθειαν η ανακάλυψις, αλλ’ ουδόλως ευάρεστος.

»Τολμώ μάλιστα, να είπω προς τον φίλον, ότι απαγορεύεται οιωδήποτε η δια τοιούτων ερευνών καταστροφή των θελκτικών μύθων, δι’ ων ετράφημεν...»


Αριστοτέλης Βαλαωρίτης,
Αθανάσιος Διάκος.
Αστραπόγιαννος, Αθήνα, 1867, 64-66.



 




Βλάχοι,
αρβανίτες, ανατολίτες,
βορειο-
αφρικανοί κ.ά.

Οι σημερινοί χριστιανοί κάτοικοι του ελλαδικού χώρου, που μιλούν ρωμέικα (τα λένε ελληνικά) δεν είναι φυλετικοί απόγονοι ή πνευματικοί κληρονόμοι των αρχαίων ελλήνων, των αθηναίων, της δημοκρατίας, των φιλοσόφων κ.λπ..

Είναι επήλυδες, βαλκάνιοι, ανατολίτες, βορειοαφρικανοί και όχι μόνον, ορθόδοξοι, με έντονη ανάμειξη της οθωμανικής κουλτούρας.

Έμαθαν να επιβιώνουν σε αυτοκρατορίες δεσποτικές (βυζάντιο, οθωμανική περίοδο) αναπτύσσοντας την υποκρισία, την κουτοπονηριά και πολλά άλλα ελαττώματα με σκέψη εντελώς διαφορετική από αυτή του δυτικού κόσμου...



 



Τα πραγματικά αίτια
και οι βαρβαρότητες
της εκστρατείας
του Μεγάλου Αλεξάνδρου

 

 
Ο Μ. Αλέξανδρος διέλυσε την αυτοκρατορία του Κύρου, αλλά συγχρόνως αφάνισε και τις ελληνικές πόλεις-κράτη. Λεηλάτησε τους θησαυρούς της Ασίας και τυράννησε τους λαούς περισσότερο από τη δυναστεία των Αχαιμενιδών.

Αυτός άλλωστε ήταν ο πρωταρχικός σκοπός της εκστρατείας. Η λαφυραγωγία. Απαραίτητη για την ισχύ και τον τρυφηλό βίο του βασιλικού οίκου και τον πλουτισμό των ευνοουμένων του...


 



Η θρησκευτική
πίστη
δεν αποτελεί προϋπόθεση
για την υγιή ευημερία
των κοινωνιών


Yπάρχει μια κοινή πεποίθηση, την οποία μοιράζονται οι οπαδοί των διαφόρων θρησκειών, ότι η λατρεία του Θεού και η υπακοή στα κελεύσματα της θρησκείας θεωρούνται ουσιώδη για μια υγιή και ειρηνική κοινωνία, ενώ όταν ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων μιας κοινωνίας απορρίψει το Θεό, τότε θα επέλθει η αποσύνθεσή της.

Σε περίπτωση, που η θρησκευτική αυτή θεωρία, του ότι η τυχόν απομάκρυνση από το Θεό είναι η αιτία για όλα τα κακά της κοινωνίας είναι σωστή, τότε θα έπρεπε να αναμένουμε τα περισσότερο θρησκευόμενα έθνη στη Γη να είναι οι προμαχώνες του εγκλήματος, της φτώχειας και των ασθενειών και τα πρότυπα των υγιών κοινωνιών. Η σύγκριση των άθρησκων εθνών όμως, με τα περισσότερο θρήσκα αποκαλύπτει μια πολύ διαφορετική κατάσταση...



 



Η λέξη καρκίνος στις μέρες μας έχει αποκτήσει τεράστια δύναμη. Μόνο το άκουσμά της αρκεί για να σπείρει τον τρόμο και τον πανικό.

Φανταστείτε αν ο γιατρός σας μετά από κάποια εξέταση, σας ανακοίνωνε, ότι έχετε καρκίνο. Στην κυριολεξία θα άνοιγε η γη να σας καταπιεί, θα παραλύατε από τον φόβο σας και θα πιστεύατε, ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα πεθαίνατε.

Θα δεχόσασταν ό,τι θα σας έλεγαν οι «ειδικοί», νοιώθοντας αδαής και άσχετος για την ίδια σας την ασθένεια. Δεν θα είχατε καμία άποψη για την πορεία και την εξέλιξη της ασθένειάς σας, καμία επιλογή για το τι αγωγή θα λαμβάνατε, για το αν θα κάνατε χημειοθεραπεία ή όχι, για το αν θα σας χειρουργούσαν, αν θα ακρωτηρίαζαν κάποιο πάσχον μέλος σας. Όλα αυτά θα τα αποφάσιζαν οι γιατροί σας ακολουθώντας το «πρωτόκολλο του καρκίνου» χωρίς να σας ρωτήσουν, απλά θα σας τα ανακοίνωναν!

Θα ξυπνάγατε απ΄το χειρουργείο και θα σας έλειπε το στήθος σας, το νεφρό σας, ο μισός πνεύμονάς σας, ή κάποιο άλλο όργανό σας και δεν θα μπορούσατε παρά να συναινέσετε με την αφαίρεση αυτή. Θα ακολουθούσαν ατελείωτες χημειοθεραπείες και ακτινοβολίες, επειδή «έτσι θα έπρεπε». Θα έπεφταν οι τρίχες του σώματός σας, τα νύχια σας και θα είχατε τεράστιες επιπλοκές και παρενέργειες. Εσείς, απλά θα δείχνατε την απόλυτη εμπιστοσύνη στις γνώσεις και στις μεθοδολογίες της συμβατικής Ιατρικής σιωπηλά και στωικά χωρίς άποψη και δυνατότητα επιλογής, αφού σας έχουν ήδη πείσει μέσω της πληροφόρησης, που έχετε λάβει από τα Μ.Μ.Ε. και τους γιατρούς σας, ότι αυτοί και μόνον αυτοί μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τον καρκίνο…

Είναι όμως, αυτή η πραγματικότητα;



 





«(Ο έρωτας μεταξύ άνδρα και γυ-
ναίκας) είναι παλλαϊκός...
αυτός ακριβώς χαρακτηρίζει τους
ανθρώπους, τους χωρίς ιδιαίτερη
ανάπτυξη...


»(Αφορά) μάλλον στην απόλαυση
των σωμάτων, παρά των ψυχών.
Και μάλιστα (εκείνες τις γυναίκες
και τα νεαρά παιδιά), που δια-
κρίνονται για υπερβολική βλακεία...

»Δείτε, αντιθέτως, την Ουράνια Α-
φροδίτη, που δεν προέκυψε από
την συμμετοχή άρρενος και θήλεος,
αλλά μόνον εκ του άρρενος...
πώς στερείται παραφοράς...

»Έτσι, όσοι εμπνέονται από το
αρσενικό φύλο, ερωτεύονται το
φύλο, το οποίο εκ φύσεως έχει
μεγαλύτερη ρώμη και περισσό-
τερη ευφυία
».

Πλάτωνα, «Συμπόσιο», 181b-c



 



Πατριωτισμός, εθνικά οράματα,
μεγαλοϊδεατισμοί κ.λπ. κ.λπ.
στα διάφορα έθνη-κράτη


Ο τρόπος, με τον οποίο συγκροτή-
θηκαν ιστορικά τα έθνη, έπλασε εθνικές ιδέες, που έχουν σε κάθε κράτος συνθέσει μια εθνική ιστορία δεδομένη και μοναδική. Η ιστορία αυτή προάγει τις ομοιότητες στο εσωτερικό και τις διαφορές στο εξωτερικό, ενώ αποδίδει σε κάθε έθνος δίκαια, τα οποία δεν αναγνωρίζει στους «άλλους». Συγκροτεί έτσι, μια κλειστή και γραμμική ιστορική αφήγηση, που περιστρέφεται γύρω από το ένδοξο παρελθόν κάθε μοναδικής και ιδιαίτερης εθνικής ομάδας, την οποία περιγράφει σαν ομοιογενή και αναλλοίωτη ουσία.

Σε κάθε κράτος οι έννοιες έθνος, πατρίδα και πατριωτισμός έχουν φορτιστεί μέσα στην ιστορική διαδρομή με τόσο γιγάντιο ηθικό βάρος, που έχουν γίνει αξίες μεγάλης και αδιαπραγμάτευτης ιδεολογικής σημασίας. Έτσι, στα σχολεία όλων σχεδόν των χωρών...



 



Από τον
«νεοελληνικό διαφωτισμό»
βλάστησαν ελληνοχριστιανισμός,
εθνικισμός και μεγαλοϊδεατισμός

Αδ. Κοραής:
Ο πραγματικός πατέρας
της ιδεολογικής μας σχιζοφρένειας


Μερικές δεκαετίες πριν από το '21, ο Αδαμάντιος Κοραής ξέθαψε αυθαίρετα και επέβαλε σιγά-σιγά την ξεχασμένη για αιώνες λέξη «έλληνας» χωρίς να απορρίψει βέβαια, το χριστιανισμό. Είχε την πεποίθηση, ότι έτσι θα μας έφερνε πιο γρήγορα κοντά στα κείμενα των αρχαίων ελλήνων και θα γινόταν μια ταύτιση, συγκλονιστική για τον μέσο κάτοικο του ελλαδικού χώρου (αρβανίτη, βλάχο, βορειοαφρικανό, ανατολίτη κ.λπ.), ότι είναι δήθεν απόγονος αυτού, που έφτιαξε τον Παρθενώνα και όλα τα λαμπρά μνημεία.

Η ιδέα έπιασε γρήγορα. Από τότε, όλο και περισσότεροι ρωμιοί άρχισαν να συνδέουν τους εαυτούς τους με κάποιο φανταστικό παρελθόν και να ανακαλύπτουν τους «αρχαίους προγόνους». Κολακεύονταν να έχουν την ψευδαίσθηση, πως ήταν τάχα απόγονοι των αρχαίων ελλήνων.

Η περίοδος του '21 επομένως, αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο. Όχι βέβαια, επειδή έγινε κάποια δήθεν «ελληνική επανάσταση» -πλιάτσικο χριστιανικών συμμοριών, αρβανιτών στην πλειοψηφία τους, ήταν στην πραγματικότητα εξάλλου, όπως έχουμε δείξει στο Αφιέρωμα 1821: Η αποστασία των ρωμιών-, αλλά γιατί κατά τη σύντομη εκείνη περίοδο, οι ρωμιοί υπήκοοι της οθωμανικής αυτοκρατορίας με την καθοδήγηση του Κοραή και των άλλων εκπροσώπων του λεγόμενου «νεοελληνικού διαφωτισμού» μεταλλάχτηκαν σε «έλληνες»...

 



 


      

Read articles in English

     ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΖΑΡΗ
 
Ο ΣΟΛΩΜΟΣ
ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΩΠΙΔΕΣ


O Διονύσιος Σολωμός δεν έλαβε μέρος στα
πολεμικά γεγονότα του ’21 αν και τότε ήταν νεός
23 ετών, υγιέστατος. Ποτέ του δεν κράτησε όπλο
ούτε καν πάτησε το πόδι του στην Ελλάδα, ακόμα
και μετά τη δημιουργία του κράτους. Αν και είχε
μεγάλη περιουσία δεν διέθεσε τίποτε για τις ανάγκες
των επιχειρήσεων του ’21...

64 σελίδες, έκδ. «Ελεύθερη Έρευνα».

STORIES
OF MAGIC


From Byzantium
to Europe


Έγραψε στις 26.01.2015 ο/η: Alexakis Alexander

Επιστροφή



My lecture (*) will have as its subject the matter of stories of magic in Byzantium, a matter which interests me greatly. My source material in this case will be the Life of St. Leo Catanis, which was the subject of my most recent book. I will, however, also concern myself with certain elements that can be found in this text and its "progenitors" and which also appear in later works of literature, cinema, music etc.

Moderation is the key element for every human activity in society, and is steadfastly connected with the societies of the greco-roman world. Therefore, in the christian world, any overcoming of this moderation was considered to be outside the norms of socially acceptable human behavior. Anyone who was seen to be surpassing the norm was branded as a follower of the Antichrist.

The example of Photios is particularly telling, due to a smear campaign started by a vehemently anti-Photian group of erudites and ecclesiastical officials. According to them, Photios achieved his knowledge of cosmic (non-ecclesiastical) matters by way of a jewish wizard who told him to deny Christ. Another story tells of an assassination attempt on a monk who had offered moral support to two bishops denounced by Photios. The demon sent to strangle him (unsuccessfully) claimed to have been sent by Photios.

Photios's extensive education was seen, within the context of moderation, as overstepping the bounds of reason, and was therefore the result of magic, or demonic intervention. This motif can be observed in subsequent works of
literature, music etc. The main focus of tonight's lecture will be a certain Heliodoros, who was interested not in art but political power and wealth. Utilizing the information provided in the Life of St. Leo Catanis, I will make a summary review of stories and episodes of magic from the early christian era to more recent times.

The Life of St. Leo Catanis was written, in my opinion between 838−843, in an attempt to covertly paint as a wizard and smear the reputation of the iconoclast patriarch Ioannis the 7th Grammaticos. The text is well-written and exceptionally detailed in its description of the wizard's activities and, while it belongs to the genre of hagiology, it also contains numerous elements of novels connected with magic. Leo's name is almost completely absent from the text. Leo (probably a fictional figure based loosely on a certain Leo, bishop of Catania around 600), a manager of ecclesiastical lands, was elected unanimously, after the death of the previous bishop, to the position. He ultimately prevails over Heliodoros in a trial by fire. From a historical point of view, this section of the text, while full of commonplace byzantine literary topoi, offers no historical information of value. Of much more interest is Heliodoros's section, which has its own set of literary motifs.

Heliodoros, born and raised christian in Catania, possessed an unsympathetic personality that made the population of the city to hate him. His arrogance led him to unsuccessfully pursue the position of eparch. In order to get revenge for his failures, he came into contact with a jewish wizard who facilitated a deal between Heliodoros and the Devil, who offered him a demon named Gaspar as a helper. What follows is Heliodoros's socially disrputive career as a wizard.

He first creates an illusory river, shaming a group of women in the process. He then uses illusory gold and silver for his transactions, destroying the city's economy. He is also a corrupting influence on the city's young women. For these reasons the city's populace demands of the eparch, Lucius, to take action. Having been stymied in his own efforts, he begs the emperors (either Constantine and Leo or Constantine and Justinian) for help. They send a certain Heraclides with his men to Catania with the order to bring Heliodoros back to Constantinople within 60 days.

Heliodoros, upon Heraclides's arrival, tempts him, telling him to "vacation" in Catania for the 60 days. Heraclides agrees, and on the 60th day, by way of magic, Heliodoros transports himself along with Heraclides and his men to the Imperial Palace in Constantinople, where the emperors immediately condemn him to death. More magic allows Heliodoros to escape this sentence and return to Catania, where he resumes his antics.

Heraclides is once again sent and the same motif is repeated. Upon their second arrival in Constantinople, Heraclides's wife Aithalia insults Heliodoros. The emperors condemn him to death by starvation but he causes starvation for the populace, which angrily demands his execution. Heliodoros wishes for Aithalia to be punished for her insult, and curses her himself. Yet more magic allows him to escape again and return to Catania.

Back in Catania, Heliodoros fixes the horse races by conjuring a white stallion for a young man named Chryses, who wins the races. The horse disappears afterwards. Ultimately Chryses, unable to give the horse to the eparch upon request, ends up in prison. Leo explains Heliodoros's involvement to the eparch who once again orders his arrest. Through bribery Heliodoros goes free again. In the end, Leo achieves victory over Heliodoros by burning him in a bonfire, while escaping unscathed himself.

These were the stories of magic, 14 in number, that are preserved in the Life of St. Leo Catanis. According to my experience from other texts, this is one of the richest sources of this type of material. Their nature in the text leads me to believe that the author most likely copied them from an older source, including them, however, within a wider context.

My interest is in the relation of these stories with earlier and later ones, but I will also attempt to offer some of my own interpretations. Heliodoros's interaction with the Antichrist is a typical "Deal with the Devil", a classic literary motif. What do all the events described in the story represent? There is a baptism ceremony that is completely reversed, in 5 ways: Place, time, the climb onto a column (the home of demons in byzantine literature), the denouncing of Christ, and the offering of a demon helper. Earlier renditions of this motif by Cyprianus, Proterius and Theofilos of Adana have been studied. This one is however much more detailed. I will not go into greater detail here. My focus now will be on a source that occurs from the nature of the contract with the Devil as an anti-Christian baptism.

If baptism serves as an introduction to christianity, then the contract with the Devil is an introduction to magic which is in itself a religion, albeit one completely opposed to christianity, in which the ultimate deity is the Antichrist. Christianity already had certain rudimentary categorizations and christian demonology was the result of changes in ancient greek ideas about demons and their admixture with jewish ideas about the Devil.

Within this context, "πάντες οι θεοί των εθνών δαιμόνια" are enemies of the true God and undermine the work of christianity. Anyone, therefore, who summons demons is an idolater − wizard whose only purpose is to harm humanity. Therefore Heliodoros's act, as a christian, is the antithesis of an act that would have been seen as positive by any idolater.

Such rituals are described in the well-known greek magical papyri, which date from the 2nd c. b.C. to the 5th c. a.D. In fact, one of the papyri describes almost exactly the ritual which Heliodoros went through to summon the Devil and obtain a familiar. Of particular importance, however, is the list of the demon's abilities. It is described as being almost all-powerful, with the ability to create from nothing, to kill, to transport, to aid in escape attempts from prisons, and to be able to shape-shift into various forms.

As is obvious, Heliodoros's many feats of magic can be seen in this list. Therefore I believe the greek magical papyri are a source for the
Life of St. Leo Catanis. A few examples of magic's evolution in western literature are, I believe, worthwhile to note here. The illusory river which causes the shaming of a group of young girls has been described by two commentators on the Grimm fairy tales as the first instance of this motif. It can also be found in the Canterbury Tales by Chaucer and in chapter 30 of Valentine et Orson. This prank is so attractive as an idea that rituals for it can be found even in 16th c. manuscripts.

The stories of commonplace materials being turned into precious metals certainly reminds us of alchemical practices, commonplace during the Renaissance. The author of the
Life of St. Leo Catanis is too brief here to allow further commentary.

Heliodoros's achievement of mass sexual mania in the whole female population of Catania seems to me a rather over-the-top event for byzantine literature, as only isolated incidents are commonly described. However, it did remind me of a humorous short story by Boris Vian that describes the aphrodisiac effects of a thick white fog on the inhabitants of a village. Empeirikos also is reminiscent of this atmosphere with his Megas Anatolikos, though I suspect his psychoanalytical theories play a rather large role.

Heliodoros's use of the element of water to arrive in Constantinople but also to aid in his unexplainable escape from his condemnation to death the first time are particularly bizarre and do not reflect european traditions but rather those of the russian steppe or the Eurasian regions. An example can be found in the Life of St. Stephan of Perm, in which the shamans of the hungaro-finnish tribes of northern Russia have command over the element of water.

The two episodes about Aithalia's curse and the second return to Constantinople with the painted ship appear in post-12th c. manuscripts with Virgil (as a wizard, not a writer) as their protagonist. The first episode of these manuscripts has Virgil falling in love with the daughter of the Roman emperor (most commonly Nero). She pretends to respond to his advances and thorough ridicule ensues for the protagonist. After being arrested, he is taken to the emperor, who asks him how he wishes to be killed. Virgil's response is death by blood loss in a bath. However, using his magical powers, he escapes from the bath and arrives in Neapolis. From there he curses the emperor's daughter with the same curse Heliodoros inflicted upon Aithalia.

The next variation is from Juan Ruiz of Castille (14th c), while the motif can also be observed in Giovani Sercambi (1348-1424) who describes Virgil escaping through a bowl of water to Neapolis. Bonamente Aliprandi (1417) has Virgil drawing a ship for himself and his cellmates which turns into a real one once they start rowing.

The
Life of St. Leo Catanis has been recognized as the earliest known source of the ship motif. Another similar episode fiom the same era can be found in the Liber Pontificalis of the Church of Ravenna.

Stories of magic are some of the most characteristic and widely used building blocks of literature. Their use in secular literature fulfills the reader's demands for the element of the supernatural and the unknown. Returning to Heliodoros, all the stories are readily observable in post-12th c. works of european literature. While a much larger selection of magical tales could have been passed down orally for centuries, the
Life of St. Leo Catanis has a succinct and limited selection, and I will explain why in closing:

A. Kazhdan and M.F. Auzepy have suggested that the stories of Heliodoros's magic are parodies of known hagiological topoi. I think there's something more: Heliodoros turned to magic after failing to be elected eparch of Catania. His magic also completely disrupted the economic, social and moral life of the city. His magical acts are the exact antithesis of the eparch's duties. In particular, the eparch's duty was also to be the judge for cases which disrupted the morals of the city, which Heliodoros did on four different occasions. The eparch was also responsible for the economy of the city, which Heliodoros disrupted by using illusory precious metals. These and all the other acts of Heliodoros's magic serve to portray him as not only a follower of the Antichrist but as a sort of anti-eparch.

Therefore, we must conclude that the "database" of subjects on magic must have been greater although, sadly, it was lost in the following centuries.


 

 

 
Prof. Alexander
Alexakis,

University of Ioannina.
 

 
Alexander Alexakis (D. Phil) is professor of Byzantine Literature at the University of Ioannina (Greece). He studied Law at the University of Athens and Classics at the University of Crete. He completed his D.Phil thesis at the Department of Medieval Languages and Literature of the University of Oxford under the supervision of Prof. Cyril Mango and was proclaimed Doctor of Philosophy in March 1992. From 1991 until 1994 he worked as a Research Associate for the Dumbarton Oaks Hagiography Database. In 1994 he was appointed Assistant Professor of Orthodox Christianity at the Department of Religion of Columbia University in New York (USA) and as an Associate Faculty member taught byzantine studies at the Department of Classics as well. He left Columbia in 2000 to become an associate professor of Hellenic Language and Literature at the Richard Stockton College of New Jersey. Four years later he was appointed to the position of Associate Professor of Byzantine Literature which he holds to the day at the University of Ioannina. In 1994 he was awarded the Giovanni Domenico Mansi Prize for the contribution of his work to the understanding of the history of Church Councils. He is a member of the Senior Common Room of Brasenose College, Oxford and of the editorial board of a German and an American scholarly series.




(*) [The lecture was given at the Cotsen Hall amphitheater of The American School of Classical Studies at Athens on January 13, 2015.]


 
Επιστροφή Επιστροφή στην κορυφή




ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΧΟΛΙΟΥ



Υπολειπόμενοι χαρακτήρες

Κωδικός ασφαλείας:

4+6=





ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ


Από: (ηλεκτρονική διεύθυνση)


Προς: (ηλεκτρονική διεύθυνση)


Σημείωση: (προαιρετικό)

0 χαρακτήρες γράψατε και απομένουν 255.

Αποστολή

Αναζήτηση σε:


Αποστολή

 




FreeInquiry© 2013
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ
ΔΙΑΚΟΠΕΣ




Διαβάστε περισσότερα
 
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ
ΒΙΒΛΙΑ ΔΩΡΕΑΝ



Διαβάστε περισσότερα
 
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ
ΜΑΖΙ ΜΑΣ



Στείλτε μας τα μηνύματά σας
στη διεύθυνση: info@freeinquiry.gr

 
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΟ



 
THE
FREEINQUIRY.GR
BAND

 

 

 

 

 

 

 

 


 
ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ



Για να ενημερώνεστε online
για όλες τις νέες αναρτήσεις
άρθρων της «Ελεύθερης Έρευνας».

Διαβάστε περισσότερα
 
 

  

  

 
 

 

 
 



240 σελίδες
έκδ. «Δρόμων», Αθήνα, 2016

Διαβάστε περισσότερα




64 σελίδες
έκδ. «Ελεύθερη Έρευνα»,
Αθήνα, 2016

Διαβάστε περισσότερα




72 σελίδες
έκδ. «Δρόμων», Αθήνα, 2014

Διαβάστε περισσότερα
 
ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ
Η ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ
ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΜΑΣ

Άδεια Creative Commons Η «Ελεύθερη Έρευνα» διατίθεται με άδεια:
Αναφορά Δημιουργού─Μη Εμπορική Χρήση─Παρόμοια Διανομή─3.0 Ελλάδα (CC BY-NC-SA 3.0 GR).

Διαβάστε περισσότερα
 
 


Tα κίνητρα
και η πορεία
προς την εξουσία




«Λένε, ότι η εξουσία διαφθείρει,
αλλά το πιο σωστό είναι, ότι η εξουσία προσελκύει τους διεφθαρμένους.
Οι υγιείς συνήθως έλκονται από άλλα πράγματα, παρά από την εξουσία».

David Brin (αμερικανός συγγραφέας)


Σε πάρα πολλούς ανθρώπους αρέσει το χρήμα. Ιδιαιτέρως τους αρέσει να πλουτίζουν χωρίς ιδιαίτερο μόχθο και ρίσκο. Δύσκολο. Αυτό όμως, που συγκινεί τους περισσότερους ανθρώπους, είναι η άσκηση της εξουσίας.

Όσοι μπαίνουν στη πολιτική δεν το κάνουν για να συνεισφέρουν στο κοινό καλό, την ευημερία του μέσου πολίτη και την απλοποίηση της καθημερινότητάς του.

Σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, πίσω από κάθε εισερχόμενο στη πολιτική κρύβονται προσωπικές φιλοδοξίες, αλλά και συμπλέγματα ή αδυναμίες, που προκλήθηκαν στα παιδικά του χρόνια...


 


Μεγαλόσχημοι ιστοριογράφοι
στην υπηρεσία της ιδεολογίας
της εκάστοτε εξουσίας
από την αρχαιότητα έως σήμερα




Ένα από τα σπουδαιότερα εργαλεία, που κρατάει στα χέρια της η πολιτική εξουσία, είναι η χρήση της ιστορικής γνώσης. Η ιστορική καταγραφή και γνώση σε συνδυασμό με τις μεθόδους χειραγώγησης των μαζών και των τακτικών πολιτικής προπαγάνδας, μπορούν να κατευθύνουν την πολιτική σκέψη των ανθρώπων.

Οι έντονοι διαξιφισμοί διαφόρων πολιτικών προσώπων με θέμα τη μέθοδο της διδασκαλίας της Ιστορίας στα σχολικά εγχειρίδια μονοπωλούν σε μεγάλα διαστήματα το ενδιαφέρον στα ΜΜΕ.

Μετά τους πολιτικούς, παίρνουν την σκυτάλη άνθρωποι, που φέρουν τον τίτλο του ιστορικού ερευνητή, προκειμένου να μας «διαφωτίσουν» για το ποια άποψη είναι ιστορικά σαφής και επιστημονικά αποδεδειγμένη...


 


Η γλωσσική ασυνέχεια
στον ελλαδικό χώρο
από την αρχαιότητα έως σήμερα



Ένας από τους μεγαλύτερους μύθους του νεορωμέικου εθνικισμού είναι η τρισχιλιετής και πλέον ιστορία της γλώσσας μας, η αδιάλειπτη συνέχειά της δηλαδή, από την αρχαιότητα έως σήμερα. «Η ενιαία και αδιαίρετη ελληνική» αποτελεί σχεδόν στερεοτυπική έκφραση, που επαναλαμβάνεται συνεχώς. Ο μύθος της γλωσσικής συνέχειας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για έναν άλλο μύθο, αυτόν της πολιτισμικής και φυλετικής ενότητας και συνέχειας, καθότι η συνέχεια του «ελληνισμού» προϋποθέτει, φυσικά, και τη συνέχεια της γλώσσας.

Η γλώσσα επομένως, που επιβλήθηκε στους σημερινούς κατοίκους του ελλαδικού χώρου μέσω της υποχρεωτικής παιδείας του έθνους─κράτους, έπρεπε οπωσδήποτε να αναχθεί στην αρχαιότητα. Γι’ αυτό το λόγο έχει θεσπισθεί η ανούσια διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών ήδη από το Γυμνάσιο. Δεν ενδιαφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα να μάθει αρχαία ο μαθητής. Τα διδάσκεται όμως, προκειμένου να πεισθεί, ότι είναι απόγονος των αρχαίων ελλήνων.

Για τους σημερινούς ρωμιούς, παρά τα χρόνια, που υποχρεωτικά διδάσκονται αρχαία ελληνικά στο σχολείο, είναι σαφές, ότι τους είναι εντελώς ακατανόητα. Το επιχείρημα, ότι πολλές λέξεις είναι ίδιες ή παρόμοιες δεν καθιστούν τα αρχαία κατανοητά, καθώς η αναγνώριση σποραδικών λέξεων μέσα σε προτάσεις δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση κατανόηση του νοήματος των προτάσεων.

Η σχετική εξ άλλου λεξιλογική και μορφολογική ομοιότητα της σημερινής γλώσσας (της ρωμέικης, όπως λεγόταν μέχρι πρότινος κι όχι ελληνικής) με προγενέστερες φάσεις της οφείλεται στον καθαρευουσιανισμό και στην τάση υποχρεωτικής «εξυγίανσής» της από διάφορα ξένα στοιχεία (αλβανικές, τούρκικες, σλάβικες κ.λπ. λέξεις και τοπωνύμια). Από τον 19ο αιώνα και μετά, επιβλήθηκε δια της παιδείας αθρόα και αυθαίρετη εισαγωγή αρχαίων λέξεων και ριζών για τη δημιουργία νέων λέξεων...


 


Πώς η Αριστερά της Ρωμιοσύνης
εφευρίσκει τους μύθους της




Ο φυλακισμένος αριστερός αγωνιστής, που έκλαιγε και ζητούσε «τη μανούλα του».

Ο κομμουνιστής συγγραφέας, που συνεννοήθηκε με τον Μάο μιλώντας του στα... κρητικά, ενώ εκείνος του απαντούσε στα κινέζικα!

Πώς ο ίδιος ξεσήκωσε τους παριστάμενους σε συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος στη Μόσχα παρουσιάζοντάς τους το πουκάμισό του, ως δήθεν το πουκάμισο ενός εκτελεσμένου από τους γερμανούς συντρόφου του.

Τα τρία αυτά επεισόδια περιγράφει με νοσταλγία και καμάρι ο Λεωνίδας Κύρκος σε εκπομπή, που προβλήθηκε τις προάλλες από το κανάλι της Βουλής («Σαν παραμύθι»).
 
Πρόκειται για μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του, κατά την οποία ο επί σειρά ετών βουλευτής της Αριστεράς, αφηγείται στιγμιότυπα από τον πολιτικό του αγώνα και προβαίνει σε εκτενή αναφορά ορισμένων ασυνήθιστων καταστάσεων, που έζησε κατά τη διάρκεια ενός παλιού ταξιδιού του στην Κίνα, όπου συνάντησε τον Μάο και στη Μόσχα, όπου συμμετείχε σε συνέδριο του Κομμουνιστικού Κόμματος της τότε Σοβιετικής Ένωσης.

Στο άρθρο αυτό θα αναλύσουμε τα όσα λέει στη συνέντευξη αυτή ο παλιός αριστερός πολιτικός, γιατί από τα λεγόμενά του μπορούμε χαρακτηριστικά να διακρίνουμε:

Με τι άνεση και οι άνθρωποι της Αριστεράς ─οι οποίοι είχαν σταθεί απέναντι σε ένα Σύστημα, που τους καταδίωκε και τους φυλάκιζε και το οποίο είχε κατασκευασθεί κι επιβληθεί με την αρωγή πλήθους εθνικών, θρησκευτικών και άλλων μύθων─ εύκολα κατασκεύαζαν κι εκείνοι με τη σειρά τους τους δικούς τους μύθους, προκειμένου να προπαγανδίσουν τη δική τους ιδεολογία...


 


Πέντε
ευρωπαϊκοί μύθοι



Οι εβραίοι υποχρεώνονταν κάποτε,
να φορούν το κίτρινο αστέρι του Δαβίδ.
Οι μετανάστες υποχρεώνονται σήμε-
ρα, να φορούν κόκκινα βραχιολάκια.


Η σημερινή Ευρώπη δεν αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση με κανένα τρόπο. Αντιπροσωπεύει ό,τι πιο σάπιο, διεφθαρμένο και ανάλγητο έχει εμφανιστεί ποτέ στο έδαφός της. Έχει τεράστιες ευθύνες για τη φτώχεια και την εξαθλίωση των πολιτών της. Έχει τεράστια ευθύνη για τη συμβολή της στη δημιουργία του προσφυγικού ζητήματος. Έχει τεράστιες ευθύνες απέναντι στον ανθρωπισμό και τη δημοκρατία.

Με το άρθρο αυτό δεν επιχειρείται ο εξωραϊσμός του απατεώνα, κρατικοδίαιτου κλεφτοκοτά ρωμιού. Ούτε δίνεται άλλοθι στην πολιτική τυχοδιωκτική και ξεπουλημένη αλητεία, που κυβερνά αυτόν τον τόπο από συστάσεως του κρατιδίου-προτεκτοράτου της Ρωμιοσύνης. Αυτά τα έχουμε αναλύσει σε πολλά άρθρα μας κατά το παρελθόν.

Σκοπός του άρθρου είναι να απομυθοποιήσει την υποτιθέμενη «Ενωμένη Ευρώπη» και να καταδείξει το πραγματικό αποκρουστικό της πρόσωπο.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, τους ευρωπαϊκούς μύθους...